Bakgrunnen for Revidert nasjonalbudsjett

Det har skjedd flere endringer siden statsbudsjettet ble lagt frem høsten 2003.

Kort oversikt over budsjettarbeidet

Finansdepartementet starter arbeidet med statsbudsjettet rundt ett år før det skal legges frem for Stortinget. Cirka et halvt år før fremleggelsen har Regjeringen sin første av i alt tre konferanser om budsjettforslaget. Deretter pågår arbeidet løpende frem til høsten. Straks Stortinget er kommet sammen i høstsesjonen legger finansministeren fram Regjeringens budsjettforslag og holder finanstalen i Stortinget. Deretter behandler Stortinget budsjettforslaget frem mot desember. I løpet av oktober og november gjennomgås Regjeringens budsjettforslag i finanskomiteen, som legger frem forslag om totale utgifter og inntekter. Samtidig foreslås utgiftene fordelt på utgiftsrammer. Stortingets behandler disse forslagene i plenum og vedtar fordelingen av budsjettet på de ulike rammene. På dette grunnlag gjennomgår Stortingets fagkomiteer budsjettene på sine områder og foreslår hvordan utgiftsrammene skal fordeles til forskjellige formål. På bakgrunn av fagkomiteenes forslag, vedtar Stortinget i løpet av desember det statsbudsjettet som skal gjelde fra 1. januar det påfølgende året.

Det skjer normalt en rekke endringer i statsbudsjettet i løpet av det året budsjettet gjelder for. De mest omfattende endringene skjer i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett om våren og ved "Nysalderingen" av statsbudsjettet i desember. I tillegg til de endringene Stortinget gjør, har også Regjeringen fullmakt til å gjøre mindre endringer i budsjettet. Etter at budsjettåret er over, utarbeider Finansdepartementet statsregnskapet. Det legges fram om våren etter budsjettåret, som Stortingsmelding nr. 3. Her redegjøres det for hvordan de ulike bevilgningene er brukt.