Budsjettspørsmål

Søk i spørsmål og svar

Begrens listen på kategori
Begrens listen på parti
Sortering



Oversikt over alle spørsmål

  • Svar på spørsmål 149 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 22.05.2018

    CO2-håndtering

    Publisert: 04.06.2018 14:26
  • Svar på spørsmål 187 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 22.05.2018
    Heldøgns omsorgsplasser – investeringstilskudd antall plasser Publisert: 04.06.2018 11:27
  • Svar på spørsmål 97 fra Finanskomiteen/SPs fraksjon av 22.05.2018

    TT-ordning

    Publisert: 04.06.2018 11:12
  • Svar på spørsmål 104 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 21.05.2018
    Flomsikring av vei- og jernbaneprosjekter Publisert: 04.06.2018 11:12
  • Svar på spørsmål 7 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 18.05.2018
    Arbeidsmarkedstiltak – ubrukt bevilgning Publisert: 04.06.2018 11:11
  • Svar på spørsmål 46 fra Finanskomiteen/SPs fraksjon av 16.05.2018
    Drift, vedlikehold og investeringer riks- og fylkesveger pr. år 2013-2018 Publisert: 01.06.2018 13:14
  • Svar på spørsmål 102 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 21.05.2018
    OPS i samferdselssektoren Publisert: 01.06.2018 13:14
  • Svar på spørsmål 136 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 22.05.2018
    Konsulentbruk i staten Publisert: 31.05.2018 15:22
  • Svar på spørsmål 16 fra Finanskomiteen/SVs fraksjon av 18.05.2018
    Tilskudd havner Publisert: 31.05.2018 14:11
  • Svar på spørsmål 7 fra Finanskomiteen/SVs fraksjon av 18.05.2018
    Bevilgningsbehov til Inter City-utbyggingen iht NTP 2018-2029 Publisert: 31.05.2018 14:11
  • Svar på spørsmål 103 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 21.05.2018
    Vedlikeholdsetterslep på norske vegbruer Publisert: 31.05.2018 14:11
  • Svar på spørsmål 130 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 22.05.2018

    Årlige tall for produktivitetsvekst, reallønnsvekst og kapitalavkastningsrate i perioden 2013-2017

    Publisert: 31.05.2018 10:04
  • Svar på spørsmål 68 fra Finanskomiteen/SPs fraksjon av 16.05.2018
    Arbeids- og velferdsetaten - NAV Kontroll og NAV Innkreving Publisert: 31.05.2018 10:03
  • Svar på spørsmål 122 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 21.05.2018
    Utviklingsbudsjettets andel av BNI Publisert: 31.05.2018 10:03
  • Svar på spørsmål 38 fra Finanskomiteen/SVs fraksjon av 18.05.2018
    Omfang av nedskalert utdanningstilbud ved innsatte i fengsler Publisert: 31.05.2018 08:15
  • Svar på spørsmål 114 fra Finanskomiteen/SPs fraksjon av 22.05.2018
    Arbeids- og velferdsetaten - feilutbetalingssaker Publisert: 31.05.2018 08:15
  • Svar på spørsmål 99 fra Finanskomiteen/SPs fraksjon av 22.05.2018
    Kulturminneplaner i kommunene Publisert: 31.05.2018 08:15
  • Svar på spørsmål 45 fra Finanskomiteen/SPs fraksjon av 16.05.2018
    Provenyeffekten av å reversere kutt av studieplasser ved Politihøgskolen Publisert: 31.05.2018 08:15
  • Svar på spørsmål 151 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 22.05.2018
    Den sirkulære avfallsøkonomien Publisert: 31.05.2018 08:15
  • Svar på spørsmål 148 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 22.05.2018
    Klimasats Publisert: 31.05.2018 08:15
  • Svar på spørsmål 39 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 18.05.2018
    Fastlegeordningen- brutto driftsutgifter til fastlegetjenesten Publisert: 31.05.2018 08:15
  • Svar på spørsmål 22 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 18.05.2018
    Alderspensjon - kjøpekraft Publisert: 31.05.2018 08:15
  • Svar på spørsmål 11 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 18.05.2018
    Bidragsforskott Publisert: 31.05.2018 08:15
  • Svar på spørsmål 18 fra Finanskomiteen/SVs fraksjon av 18.05.2018
    Effekt på pris og forbruk av avgiftslette for små bryggerier Publisert: 31.05.2018 08:15
  • Svar på spørsmål 2 fra Finanskomiteen/Rødts fraksjon av 22.05.2018
    Fjerne toll- og avgiftsfri grense på 350 kroner Publisert: 31.05.2018 08:15
  • Svar på spørsmål 41 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 18.05.2018

    Rus; Målsetninger innenfor opptrappingsplanen for rusfeltet

    Publisert: 31.05.2018 08:15
  • Svar på spørsmål 12 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 18.05.2018
    Bidragsforskott Publisert: 30.05.2018 15:21
  • Svar på spørsmål 17 fra Finanskomiteen/SPs fraksjon av 16.05.2018
    Reversere avgiftsøkningen på sjokolade- og sukkervarer og alkoholfrie drikkevarer Publisert: 30.05.2018 12:44
  • Svar på spørsmål 15 fra Finanskomiteen/SPs fraksjon av 16.05.2018
    Eiendomsskatt på kraftanlegg - kapitaliseringsrenten Publisert: 30.05.2018 12:44
    Vil det gi noen provenyeffekt for 2018 dersom man reduserer kapitaliseringsrenten for eiendomsskatt på vannkraftverk til 3 % med tilbakevirkende kraft slik at den nye renten blir gjeldende for utbetalingene som gjøres i 2018? Hvor stor vil denne provenyeffekten eventuelt være?

    Kommunene kan velge å skrive ut eiendomsskatt på kraftanlegg. Eiendomsskatt skrives ut med inntil 0,7 pst. av eiendomsskattegrunnlaget. Eiendomsskattegrunnlaget beregnes og skrives ut med utgangspunkt i kraftanleggets formuesverdi som fastsettes året før eiendomsskatteåret. Eiendomsskatten for 2018 vil altså være basert på fastsettingen som er foretatt for skattleggingsperioden 2016.

    Departementet legger til grunn at eventuelle endringer i kapitaliseringsrenten for eiendomsskatt først bør få virkning for eiendomsskatteåret 2020. Eiendomsskatten for 2018 er allerede skrevet ut og delvis innbetalt. Fristen for å skrive ut eiendomsskatt er 1. mars i eiendomsskatteåret. Sammenhengen med formuesgrunnlaget og fristen for utskrivelse av eiendomsskatten innebærer at det ikke er mulig å endre grunnlagene for eiendomsskatt med virkning for 2018 innenfor dagens lovgivning. En lovendring slik at eiendomsskatten kan skrives ut på nytt i 2018, basert på nye grunnlag, ville både innebære tekniske og ressursmessige utfordringer for Skatteetaten, og for kraftforetakene og delvis kommunene. Store kraftanlegg kan ha flere hundre driftsmidler som krever en ny, individuell utregning dersom kapitaliseringsrenten ble endret. I alle tilfelle ville det tatt lang tid før en ny beregning av eiendomsskattegrunnlagene kunne foreligge. Endringen ville også måtte gjennomføres på et tidspunkt der Skatteetaten er opptatt med ferdigstillelse av skatteoppgjør og klargjøring av neste års formuesgrunnlag. En omberegning av eiendomsskattegrunnlag vil derfor ha en vesentlig innvirkning på fastsettings- og kontrollarbeid knyttet til kraftverksbeskatningen og andre beskatningsområder i 2018.

    Generelt bør skatteregler endres med virkning fremover i tid. Dette er et viktig prinsipp som gir skattyter forutberegnelighet. En endring av eiendomsskattegrunnlaget sent i eiendomsskatteåret vil innebære et skarpt brudd med det gjeldende systemet for utskriving av eiendomsskatt. Den generelle fristen for å skrive ut eiendomsskatt er 1. mars i eiendomsskatteåret. Dette gir de skattepliktige forutsigbarhet med hensyn til skattekostnaden for det aktuelle året.

    Eiendomsskattegrunnlaget for vannkraftanlegg skal tilsvare markedsverdien av anlegget. For kraftanlegg med en påstemplet merkeytelse over 10 000 kVA beregnes eiendomsskattegrunnlaget (markedsverdien) som nåverdien over uendelig tid av en sjablongmessig anslått nettoinntekt. Nettoinntekten settes lik gjennomsnittet av de siste fem års normerte salgsinntekter fratrukket driftskostnader, eiendomsskatt, grunnrenteskatt og fremtidig investeringsbehov. Skattegrunnlaget kan imidlertid ikke være lavere eller høyere enn henholdsvis 0,95 kroner per kWh og 2,74 kroner per kWh av anleggets gjennomsnittlige produksjon over en periode på syv år (minimums- og maksimumsreglene). For kraftanlegg under 10 000 kVA beregnes eiendomsskattegrunnlaget etter forenklede regler.

    Metoden for å verdsette kraftanlegg over 10 000 kVA har som mål å treffe markedsverdien av kraftanlegget. I beregningene av nåverdien av vannkraftanleggene brukes det en kapitaliseringsrente. Med gjeldende verdsettelsesmetode der eiendomsskattegrunnlaget skal tilsvare markedsverdien av anlegget, skal kapitaliseringsrenten være en realrente før skatt og bør tilsvare et markedsbasert avkastningskrav. Kapitaliseringsrenten kan ses på som alternativkostnaden for den investerte kapitalen. Avkastningskravet (kapitaliseringsrenten) bør fastsettes som summen av en risikofri rente og et risikotillegg som reflekterer risikoen ved investeringer i vannkraftanlegg. Kapitaliseringsrenten har siden 2011 vært fastsatt til 4,5 pst.

    Som oppfølging av et anmodningsvedtak fra Stortinget har Finansdepartementet vurdert kapitaliseringsrenten i eiendomsskatten på kraftanlegg. På oppdrag fra departementet har professor emeritus Thore Johnsen ved Norges Handelshøyskole og professor Øyvind Norli ved Handelshøyskolen BI vurdert risikotillegget i kapitaliseringsrenten i eiendomsskatten på vannkraftanlegg. Finansdepartementets vurderinger av kapitaliseringsrenten i eiendomsskatten fremgår av Prop. 1 LS (2017–2018) Skatter, avgifter og toll 2018 kapittel 34, hvor det blant annet står at «departementet mener at det faglig sett er rimelig å anta at et markedsbasert avkastningskrav for vannkraftinvesteringer er om lag 6,5 pst., og at kapitaliseringsrenten dermed også burde vært 6,5 pst. (…) Regjeringen foreslår ikke å endre kapitaliseringsrenten nå.»

    For å beregne provenyvirkningen for kommunene som følge av en kapitaliseringsrente på 3 pst. i eiendomsskatteåret 2018 har departementet fremskrevet tallgrunnlaget fra inntektsåret 2015 til 2016. Dersom kapitaliseringsrenten ble satt til 3 pst. i inntektsåret 2016 (eiendomsskatteåret 2018), anslås det at kommunenes inntekter fra eiendomsskatten ville øke med om lag 440 mill. kroner. I beregningene er det tatt hensyn til at maksimums- og minimumsreglene vil begrense betydningen av endret eiendomsskattegrunnlag.

    Eiendomsskatten er fradragsberettiget ved beregning av ordinær inntektsskatt og grunnrenteskatt. Kommunenes inntektsøkning motsvares dermed av et direkte provenytap for staten på om lag 58,7 pst. av beløpet (grunnrenteskattesatsen og skattesatsen på alminnelig inntekt). Det direkte provenytapet for staten anslås til 260 mill. kroner påløpt i 2018, bokført i 2019. Ettersom staten også eier betydelige deler av norsk kraftproduksjon gjennom Statkraft, vil det samlede provenytapet være noe høyere. Samlet provenytap for staten er anslått til i størrelsesorden 320 mill. kroner. Den resterende inntektsøkningen til kommunene på om lag 120 mill. kroner motsvares av tilsvarende lavere inntekter i privat, kommunalt og fylkeskommunalt eide kraftverk. Redusert kapitaliseringsrente vil også kunne ha betydning for fremtidige utbytter til eierkommunene.

  • Svar på spørsmål 11 fra Finanskomiteen/SPs fraksjon av 16.05.2018
    Proveny redusert CO2-avgift Publisert: 30.05.2018 12:44
  • Svar på spørsmål 7 fra Finanskomiteen/SPs fraksjon av 16.05.2018
    Erstatte avgiften på alkoholfrie drikkevarer til en avgift basert på sukkerinnholdet i produktet Publisert: 30.05.2018 12:44
  • Svar på spørsmål 8 fra Finanskomiteen/SPs fraksjon av 16.05.2018
    Erstatte avgift på sjokolade- og sukkervarer med en avgift basert på sukkerinnholdet i varen Publisert: 30.05.2018 12:44
  • Svar på spørsmål 9 fra Finanskomiteen/SPs fraksjon av 16.05.2018
    Vurdering av en generell avgift på tilsatt sukker Publisert: 30.05.2018 12:44
  • Svar på spørsmål 3 fra Finanskomiteen/SPs fraksjon av 16.05.2018
    Finansskatt Publisert: 30.05.2018 12:44
  • Svar på spørsmål 2 fra Finanskomiteen/SPs fraksjon av 16.05.2018
    Finansskatt Publisert: 30.05.2018 12:44
  • Svar på spørsmål 10 fra Finanskomiteen/SPs fraksjon av 16.05.2018

    Endringer for pendlere

    Publisert: 30.05.2018 12:44
  • Svar på spørsmål 5 fra Finanskomiteen/SPs fraksjon av 16.05.2018

    Fritak for flypassasjeravgift for fly under 20 tonn

    Publisert: 30.05.2018 12:44
  • Svar på spørsmål 115 fra Finanskomiteen/SPs fraksjon av 22.05.2018
    Arbeids- og velferdsetaten - Pensjonsslippen Publisert: 30.05.2018 12:36
  • Svar på spørsmål 117 fra Finanskomiteen/SPs fraksjon av 22.05.2018
    Grunn- og hjelpestønad - tilskudd til biler Publisert: 30.05.2018 12:36
  • Svar på spørsmål 213 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 22.05.2018
    Folkehelsepolitikken- tiltak for å motvirke sosial ulikhet i helse Publisert: 30.05.2018 12:36
  • Svar på spørsmål 1 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 18.05.2018
    Arbeidsmarkedstiltak - Tiltaksdekning Publisert: 30.05.2018 12:36
  • Svar på spørsmål 93 fra Finanskomiteen/SPs fraksjon av 22.05.2018
    Merkur-programmet Publisert: 30.05.2018 09:12
  • Svar på spørsmål 18 fra Finanskomiteen/KRFs fraksjon av 18.05.2018
    Antall familier som blir rammet av tak på stønader til familier i asylmottak Publisert: 30.05.2018 09:12
  • Svar på spørsmål 14 fra Finanskomiteen/KRFs fraksjon av 16.05.2018
    Hva er provenyeffekten for 2019 for innføring av neste steg i lærernormen Publisert: 30.05.2018 09:12
  • Svar på spørsmål 146 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 22.05.2018
    Kommunenummer Publisert: 30.05.2018 09:12
  • Svar på spørsmål 23 fra Finanskomiteen/SVs fraksjon av 18.05.2018
    Heldøgns omsorgsplasser – investeringstilskudd, fremtidig behov Publisert: 30.05.2018 09:12
  • Svar på spørsmål 11 fra Finanskomiteen/SVs fraksjon av 18.05.2018
    Klimasats Publisert: 30.05.2018 09:12
  • Svar på spørsmål 6 fra Finanskomiteen/SVs fraksjon av 18.05.2018
    Kommunalt barnevern Publisert: 30.05.2018 09:12
  • Svar på spørsmål 101 fra Finanskomiteen/SPs fraksjon av 22.05.2018
    Verneverdige kulturminner Publisert: 30.05.2018 09:12
  • Svar på spørsmål 100 fra Finanskomiteen/SPs fraksjon av 22.05.2018
    Kommunale kulturminneplaner Publisert: 30.05.2018 09:12
  • 1 2 3 4 5 6 7 8 9 > »