Budsjettspørsmål

Søk i spørsmål og svar

Begrens listen på kategori
Begrens listen på parti
Sortering



Oversikt over alle spørsmål

  • Svar på spørsmål 136 fra Finanskomiteen/SPs fraksjon av 22.05.2019
    Merverdiavgiftsfritak for enkeltartikler Publisert: 31.07.2019 09:12
  • Svar på spørsmål 135 fra Finanskomiteen/SPs fraksjon av 22.05.2019
    Merverdiavgiftsfritak for digitale og fysiske lydbøker Publisert: 31.07.2019 09:12
  • Svar på spørsmål 134 fra Finanskomiteen/SPs fraksjon av 22.05.2019
    Merverdiavgiftsfritak for elektronisk journalistikk Publisert: 31.07.2019 09:12
  • Svar på spørsmål 207 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 21.05.2019

    Klimagassutslipp

    Publisert: 31.07.2019 09:03
  • Svar på spørsmål 306 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 22.05.2019
    Provenyeffekt av å øke avgiftene på alkoholholdige drikkevarer Publisert: 31.07.2019 08:43
  • Svar på spørsmål 307 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 22.05.2019
    Provenyeffekt av å øke avgiftene på tobakksvarer Publisert: 31.07.2019 08:43
  • Svar på spørsmål 305 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 22.05.2019
    Avgiftsforskjell WLTP Publisert: 31.07.2019 08:43
  • Svar på spørsmål 303 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 22.05.2019
    Merverdiavgift på alternativ behandling Publisert: 31.07.2019 08:43
  • Svar på spørsmål 304 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 22.05.2019
    Fjerne 350-kronersgrensen Publisert: 31.07.2019 08:43
    Kap. 5521 , post 70
    Hva er påløpt og bokført proveny av å fjerne 350-kronersgrensen med virkning fra a) 1. juli 2019 og b) 1. september 2019? Ber om lovteknisk bistand.

    I arbeidet med 2019-budsjettet fattet Stortinget følgende anmodningsvedtak (nr. 85), jf. Innst. 2 S (2018–2019):

    «Stortinget ber regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2020 fremme forslag om å fjerne avgiftsfritaket for varesendinger fra utlandet av mindre verdi (350-kronersgrensen) fra 1. januar 2020. I utformingen av regelverket må man se hen til EUs vedtatte ordning med avgiftsfri grense, som skal iverksettes fra 2021.»

    Av Granavolden-plattformen fremgår det at regjeringen vil «avvikle grensen for avgiftsfri import i 2020».

    For å følge opp Stortingets anmodningsvedtak vil Finansdepartementet om kort tid sende på høring forslag til fjerning av avgiftsfritaket for varer med verdi under 350 kroner. Regjeringen er opptatt av at løsningen som skal innføres ivaretar både forbrukerne og de næringsdrivende på en god måte. I utformingen av regelverket vil departementet se hen til den løsning som er vedtatt i EU med iverksettelsestidspunkt 2021og arbeidet i OECD, samt ordningene i Australia (som er iverksatt) og New Zealand. Ordningen i Australia gjennomføres ved at utenlandsk selger eller plattform med omsetning til australske forbrukere over en viss grense, kan la seg registrere i en forenklet registreringsordning og kreve inn merverdiavgift på varer solgt til forbruker i Australia. EU og New Zealand vil innføre lignende ordninger. Høringsfristen blir i august, slik at regjeringen kan komme tilbake til saken i budsjettet for 2020. Det vil ikke være praktisk mulig å innføre disse endringene fra 1. juli eller 1. september 2019.

    Departementet forstår spørsmålet fra Finanskomiteen/Arbeiderpartiets fraksjon slik at den avgiftsfrie grensen for innførsel av varer med verdi under 350 kroner avvikles, og at de berørte varene deklareres på grensen.

    I 2018 kom det to rapporter med anslag på omfanget av handel av varer med verdi under 350 kroner fra utenlandske nettbutikker. Oslo Economics anslår verdien av denne handelen til 2,5 mrd. kroner i 2017 (Kilde: Oslo Economics, 2018. Effekter av å avvikle 350-kronersgrensen på netthandel fra utlandet), mens Menon Economics anslår verdien av handelen til 4,1 mrd. kroner (Kilde: Menon Economics, 2018. Fjerning av «350-kronersgrensen» for import til Norge. Virkninger på sysselsetting og inntekter til staten). Begge legger til grunn at det ble innført 33 mill. pakker med verdi under 350 kroner fra utenlandske nettbutikker i 2017, men de avviker på antatt gjennomsnittlig verdi per pakke. Ifølge Posten Norge ble det innført færre pakker med lav verdi i 2018 enn året før.

    Avvikling av 350-kronersgrensen forutsetter en grundig utredning og berørte aktører må få tid til å tilpasse seg de nye reglene. Omfanget av innførsel av varer med verdi under 350 kroner illustrerer noen av utfordringene det å fjerne dagens avgiftsfrie grense vil medføre. Da Australia bestemte seg for å fjerne avgiftsfritaket, brukte de tre år på å utvikle den løsningen de har nå. Også EU og New Zealand har brukt flere år på å utvikle og forberede sine ordninger.

    Ad a)
    Departementet anser at det vil by på betydelige praktiske utfordringer å avvikle grensen fra 1. juli 2019. Det er derfor ikke realistisk å regne med bokført provenygevinst fra 1. juli.

    Ad b)
    Også avvikling av avgiftsfri grense fra 1. september 2019 vil by på betydelige utfordringer. Det vil ikke være tilstrekkelig tid til grundig saksbehandling eller for aktørene til å tilpasse seg nytt regelverk.

    Hvor store beløp som ville blitt brukt i Norge og ev. på hvilke varer, hvis den avgiftsfrie grensen ble avviklet, er ikke opplagt. Med en antagelse om 33 mill. pakker og en mulig gjennomsnittsverdi på pakkene i intervallet 100-150 kroner, kan internetthandel av varer fra utlandet med verdi under 350 kroner anslås til i størrelsesorden 4 mrd. kroner i året. Brukes 4 mrd. kroner på varer eller tjenester med 25 pst. merverdiavgiftssats ? dels kjøpt fra utenlandske nettbutikker og dels fra norske butikker ? vil det øke årlige inntekter fra merverdiavgiften med rundt 800 mill. kroner (3 200 mill. kroner ekskl. MVA + 800 mill. kroner i MVA = 4 000 mill. kroner i totalt forbruk). Basert på denne beregningen, kan avvikling av grensen på 350 kroner for avgiftsfri innførsel fra 1. september 2019 anslås å gi en påløpt provenygevinst på rundt 260 mill. kroner i 2019. Bokført provenygevinst i 2019 anslås til om lag 130 mill. kroner. Departementet understreker at dette er en svært usikker beregning.

    For øvrig kan en avvikling av ordningen, ved at det innføres deklarering på grensen, medføre gebyr til fraktselskapene for forsendelser med lav verdi og dermed økt anskaffelseskost for forbrukere som handler på nett fra utlandet. Videre er det verdt å merke seg at det svenske Tullverket i 2018 tydeliggjort at det skal tas merverdiavgift fra første krone ved innførsel fra tredjeland. Innstrammingen trådte i kraft i mars 2018. Dette skapte ifølge PostNord midlertidige problemer ved opphopning av sendinger, bl.a. siden sendinger ikke ble hentet fordi folk ikke ønsket å betale kostnadene ved fortolling og merverdiavgift. Ifølge PostNord falt antall sendinger betydelig etter at muligheten til avgiftsfri innførsel ble fjernet.

    Lovteknisk bistand:

    Forslaget forutsetter ingen lovendringer, men kan gjennomføres ved endring i tollforskriften.

    PostNord AB ble etablert ved en fusjon av Post Danmark A/S og Posten AB i 2009. PostNord AB er et svensk aksjeselskap med hovedkontor i Solna. PostNord eies av den danske stat (40 pst.) og den svenske stat (60 pst.). Det er en stemmefordeling på 50/50 mellom eierne.

  • Svar på spørsmål 300 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 22.05.2019
    Innføre merverdiavgift for elbiler Publisert: 31.07.2019 08:43
  • Svar på spørsmål 301 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 22.05.2019
    Engangsavgift for elbiler Publisert: 31.07.2019 08:43
  • Svar på spørsmål 302 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 22.05.2019
    Engangsavgift med vektfradrag for elbiler Publisert: 31.07.2019 08:43
  • Svar på spørsmål 292 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 22.05.2019
    Innsparing redusert omfang svart økonomi Publisert: 31.07.2019 08:43
  • Svar på spørsmål 299 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 22.05.2019
    Innføre merverdiavgift for elbiler Publisert: 31.07.2019 08:43
  • Svar på spørsmål 291 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 22.05.2019
    Innsparing mindre svart arbeid Publisert: 31.07.2019 08:43
  • Svar på spørsmål 268 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 22.05.2019
    Klimaavgift Publisert: 31.07.2019 08:43
  • Svar på spørsmål 290 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 22.05.2019
    Skattetilpasning fra multinasjonale selskaper Publisert: 31.07.2019 08:43
  • Svar på spørsmål 259 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 22.05.2019
    Utslippsmålene i Prop 94 S Publisert: 31.07.2019 08:43
  • Svar på spørsmål 243 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 21.05.2019
    Merverdiavgift på tidsskrifter Publisert: 31.07.2019 08:43
  • Svar på spørsmål 217 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 21.05.2019
    Provenyvirkning av å øke CO2-avgiften Publisert: 31.07.2019 08:43
  • Svar på spørsmål 208 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 21.05.2019
    Økning i salget av nullutslippbiler Publisert: 31.07.2019 08:43
  • Svar på spørsmål 57 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 20.05.2019
    Private helseforsikringer Publisert: 31.07.2019 08:43
  • Svar på spørsmål 36 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 20.05.2019
    Merverdavgift på alternativ behandling Publisert: 31.07.2019 08:43
  • Svar på spørsmål 108 fra Finanskomiteen/SPs fraksjon av 22.05.2019

    Gjennomsnittleg skatt for befolkninga og ulike grupper av invandrarar

    Publisert: 05.07.2019 10:45
  • Svar på spørsmål 106 fra Finanskomiteen/SPs fraksjon av 22.05.2019
    Avgift på fly Publisert: 05.07.2019 10:41
  • Svar på spørsmål 105 fra Finanskomiteen/SPs fraksjon av 22.05.2019
    Mva - grenseoverskridende forhold Publisert: 05.07.2019 10:35
  • Svar på spørsmål 104 fra Finanskomiteen/SPs fraksjon av 22.05.2019
    Merverdiavgift på internasjonal transport Publisert: 05.07.2019 10:32
  • Svar på spørsmål 102 fra Finanskomiteen/SPs fraksjon av 22.05.2019

    Kjøp av ny bil under Solberg

    Publisert: 05.07.2019 10:28
  • Svar på spørsmål 11 fra Finanskomiteen/SPs fraksjon av 15.05.2019
    Avgiftsendringer 2013-2019 og fordelingseffekter Publisert: 05.07.2019 10:25
  • Svar på spørsmål 9 fra Finanskomiteen/SPs fraksjon av 15.05.2019
    Fjerne 350 kronersgrensen for avgiftsfri innførsel Publisert: 05.07.2019 10:22
  • Svar på spørsmål 7 fra Finanskomiteen/SPs fraksjon av 15.05.2019

    Pendlerfradrag

    Publisert: 04.07.2019 12:45
  • Svar på spørsmål 4 fra Finanskomiteen/SPs fraksjon av 15.05.2019
    Fordelingseffekter av skatter, avgifter og subsidier Publisert: 04.07.2019 12:38
  • Svar på spørsmål 103 fra Finanskomiteen/SPs fraksjon av 22.05.2019

    Gjennomsnittlige elbilfordeler

    Publisert: 20.06.2019 13:54
  • Svar på spørsmål 4 fra Finanskomiteen/Hs fraksjon av 24.05.2019

    Utbytteskatt

    Publisert: 13.06.2019 15:36
  • Svar på spørsmål 367 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 03.06.2019
    Provenyeffekt foreldrepenger fra fødselsdato Publisert: 12.06.2019 08:21
  • Svar på spørsmål 214 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 21.05.2019

    Økologisk grunnkart

    Publisert: 05.06.2019 11:37
  • Svar på spørsmål 3 fra Finanskomiteen/SPs fraksjon av 15.05.2019
    CO2-fond Publisert: 05.06.2019 11:34
  • Svar på spørsmål 5 fra Finanskomiteen/Hs fraksjon av 24.05.2019
    Formuesskatt proveny økt verdsettelse næringseiendom Publisert: 05.06.2019 11:34
  • Svar på spørsmål 272 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 22.05.2019

    Produktivitetsvekst

    Publisert: 04.06.2019 11:34
  • Svar på spørsmål 58 fra Finanskomiteen/SVs fraksjon av 22.05.2019
    CO2-håndtering Publisert: 04.06.2019 11:17
  • Svar på spørsmål 3 fra Finanskomiteen/Hs fraksjon av 24.05.2019
    Formuesskatt redusert verdsettelse aksjer mv. Publisert: 04.06.2019 11:17
  • Svar på spørsmål 2 fra Finanskomiteen/Hs fraksjon av 24.05.2019
    Formuesskatt redusert verdsettelse aksjer mv. Publisert: 04.06.2019 11:17
  • Svar på spørsmål 281 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 22.05.2019
    Vekst i BNP og offentlige utgifter Publisert: 04.06.2019 11:17
  • Svar på spørsmål 264 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 22.05.2019
    Flom og skred Publisert: 04.06.2019 11:17
  • Svar på spørsmål 263 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 22.05.2019
    Flom og skred Publisert: 04.06.2019 11:17
  • Svar på spørsmål 285 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 22.05.2019

    kutt/reformer

    Publisert: 04.06.2019 11:17
  • Svar på spørsmål 89 fra Finanskomiteen/SPs fraksjon av 15.05.2019
    Vei, innbetaling av bompenger i 2010-2018 Publisert: 03.06.2019 16:08
  • Svar på spørsmål 41 fra Finanskomiteen/Rødts fraksjon av 22.05.2019
    Statens vegvesen, budsjettmessig virkning av å redusere antall trafikkstasjoner. Publisert: 03.06.2019 16:08
  • Svar på spørsmål 40 fra Finanskomiteen/Rødts fraksjon av 22.05.2019
    Statens vegvesen, budsjettmessig virkning av omorganisering Publisert: 03.06.2019 16:08
  • Svar på spørsmål 317 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 22.05.2019
    Fylkeskommunale hurtigbåter Publisert: 03.06.2019 16:08
  • 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > »