Budsjettspørsmål

Søk i spørsmål og svar

Begrens listen på kategori
Begrens listen på parti
Sortering



Oversikt over alle spørsmål

  • Svar på spørsmål 136 fra Finanskomiteen/SPs fraksjon av 22.05.2019
    Merverdiavgiftsfritak for enkeltartikler Publisert: 31.07.2019 09:12
  • Svar på spørsmål 135 fra Finanskomiteen/SPs fraksjon av 22.05.2019
    Merverdiavgiftsfritak for digitale og fysiske lydbøker Publisert: 31.07.2019 09:12
  • Svar på spørsmål 134 fra Finanskomiteen/SPs fraksjon av 22.05.2019
    Merverdiavgiftsfritak for elektronisk journalistikk Publisert: 31.07.2019 09:12
  • Svar på spørsmål 207 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 21.05.2019

    Klimagassutslipp

    Publisert: 31.07.2019 09:03
  • Svar på spørsmål 306 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 22.05.2019
    Provenyeffekt av å øke avgiftene på alkoholholdige drikkevarer Publisert: 31.07.2019 08:43
  • Svar på spørsmål 307 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 22.05.2019
    Provenyeffekt av å øke avgiftene på tobakksvarer Publisert: 31.07.2019 08:43
  • Svar på spørsmål 305 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 22.05.2019
    Avgiftsforskjell WLTP Publisert: 31.07.2019 08:43
  • Svar på spørsmål 303 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 22.05.2019
    Merverdiavgift på alternativ behandling Publisert: 31.07.2019 08:43
  • Svar på spørsmål 304 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 22.05.2019
    Fjerne 350-kronersgrensen Publisert: 31.07.2019 08:43
  • Svar på spørsmål 300 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 22.05.2019
    Innføre merverdiavgift for elbiler Publisert: 31.07.2019 08:43
  • Svar på spørsmål 301 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 22.05.2019
    Engangsavgift for elbiler Publisert: 31.07.2019 08:43
  • Svar på spørsmål 302 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 22.05.2019
    Engangsavgift med vektfradrag for elbiler Publisert: 31.07.2019 08:43
  • Svar på spørsmål 292 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 22.05.2019
    Innsparing redusert omfang svart økonomi Publisert: 31.07.2019 08:43
  • Svar på spørsmål 299 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 22.05.2019
    Innføre merverdiavgift for elbiler Publisert: 31.07.2019 08:43
  • Svar på spørsmål 291 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 22.05.2019
    Innsparing mindre svart arbeid Publisert: 31.07.2019 08:43
  • Svar på spørsmål 268 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 22.05.2019
    Klimaavgift Publisert: 31.07.2019 08:43
  • Svar på spørsmål 290 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 22.05.2019
    Skattetilpasning fra multinasjonale selskaper Publisert: 31.07.2019 08:43
  • Svar på spørsmål 259 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 22.05.2019
    Utslippsmålene i Prop 94 S Publisert: 31.07.2019 08:43
  • Svar på spørsmål 243 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 21.05.2019
    Merverdiavgift på tidsskrifter Publisert: 31.07.2019 08:43
  • Svar på spørsmål 217 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 21.05.2019
    Provenyvirkning av å øke CO2-avgiften Publisert: 31.07.2019 08:43
  • Svar på spørsmål 208 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 21.05.2019
    Økning i salget av nullutslippbiler Publisert: 31.07.2019 08:43
  • Svar på spørsmål 57 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 20.05.2019
    Private helseforsikringer Publisert: 31.07.2019 08:43
  • Svar på spørsmål 36 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 20.05.2019
    Merverdavgift på alternativ behandling Publisert: 31.07.2019 08:43
  • Svar på spørsmål 108 fra Finanskomiteen/SPs fraksjon av 22.05.2019

    Gjennomsnittleg skatt for befolkninga og ulike grupper av invandrarar

    Publisert: 05.07.2019 10:45
  • Svar på spørsmål 106 fra Finanskomiteen/SPs fraksjon av 22.05.2019
    Avgift på fly Publisert: 05.07.2019 10:41
    Kap., post
    a. Hva er provenyvirkningen av å fjerne moms på flyreiser?
    b. Hvordan vil det slå ut om man gjennomfører en provenynøytral omlegging der moms på flyreiser fjernes og flypassasjeravgiften økes tilsvarende? Det antas at dette vil redusere billettprisene innenlands og øke dem utenlands
    c. Departementet bes beregne samme som i b, men der fly under 20 tonn fritas for flypassasjeravgift, slik SP har foreslått tidligere

    a.

    Et merverdiavgiftsfritak (nullsats for utgående merverdiavgift) for flyreiser anslås å gi et årlig provenytap på i størrelsesorden 800 mill. kroner. Anslagene berører ikke bare kapittel 5521 post 70, men i beregningene er det tatt hensyn til redusert bevilgning til kjøp av innenlandske flyruter, kapittel 1310 post 70. Det er også tatt hensyn til at næringsdrivende kan fradragsføre merverdiavgiften på billettkjøpet.

    Fritak for merverdiavgift kan bli ansett som statsstøtte etter EØS-avtalen. Slik støtte kan ikke tre i kraft før den er notifisert til og godkjent av EFTAs overvåkningsorgan (ESA). Det er derfor usikkert når fritaket eventuelt kan innføres og om det vil ha bokført effekt i 2019.

    b.

    Flypassasjeravgiften har i dag to satser. En lav sats på 75 kroner for flygninger i Europa og en høy sats på 200 kroner for flygninger ut av Europa. Provenyet fra flypassasjeravgiften kan økes med 800 mill. kroner dersom den lave satsen økes med 35?40 kroner, eller dersom den høye satsen økes med om lag 500 kroner. Hvis avgiftsendringene veltes fullt over i prisene, vil økningen i den lave satsen føre til en prisøkning på 35?40 kroner for flygninger i Europa og Norge. Tilsvarende vil økningen av den høye satsen øke billettprisene for flygninger ut av Europa med om lag 500 kroner.

    Ifølge TØIs reisevaner på fly 2017 var gjennomsnittlig billettpris for en innenlands tur/retur-fritidsreise 1 841 kroner i 2017. Oppjustert til 2019-nivå med KPI-vekst tilsvarer dette om lag 1 935 kroner. Gjennomsnittsprisen for en enkeltreise innenlands kan dermed antas å være om lag 967,5 kroner. Dersom avgiftsendringen veltes fullt over i prisene, vil innføring av fritak for merverdiavgift føre til en reduksjon av gjennomsnittlig billettpris med vel 100 kroner.

    Samlet vil en provenynøytral omlegging som skisseres i spørsmålet føre til noe lavere priser på flygninger innenlands for fritidsreisende. For næringsdrivende med fradragsrett utgjør ikke merverdiavgiften en kostnad. Reduksjoner i merverdiavgiftssatsen på flyreiser gjør dermed ikke flyreiser billigere for de næringsdrivende. Næringsdrivende har imidlertid ikke fradragsrett for flypassasjeravgiften. Det vil si at en omlegging med redusert merverdiavgift på flyreiser og økt lav sats i flypassasjeravgiften vil medføre en prisøkning på flyreiser innenlands for de næringsdrivende.

    c.

    Det årlige provenytapet ved å innføre et fritak for flypassasjeravgift for fly under 20 tonn antas å være i størrelsesorden 100 mill. kroner. Det angis ikke bokført effekt for 2019 siden det er usikkert når et slikt fritak eventuelt ville kunne innføres. På lengre sikt kan det skje tilpasninger som medfører økt provenytap. Det antas at avgiftsbortfallet for FOT-rutene dekkes inn med bevilgningsendringer.

    Merverdiavgiftsfritaket flyreiser og fritaket for flypassasjeravgift for fly under 20 tonn kan dekkes inn ved øke den lave satsen i flypassasjeravgiften med om lag 45 kroner, eller ved å øke den høye satsen med nær 600 kroner.

    Fritak for fly under 20 tonn er trolig statsstøtte som må notifiseres til og godkjennes av ESA før det eventuelt kan tre i kraft.

  • Svar på spørsmål 105 fra Finanskomiteen/SPs fraksjon av 22.05.2019
    Mva - grenseoverskridende forhold Publisert: 05.07.2019 10:35
  • Svar på spørsmål 104 fra Finanskomiteen/SPs fraksjon av 22.05.2019
    Merverdiavgift på internasjonal transport Publisert: 05.07.2019 10:32
  • Svar på spørsmål 102 fra Finanskomiteen/SPs fraksjon av 22.05.2019

    Kjøp av ny bil under Solberg

    Publisert: 05.07.2019 10:28
  • Svar på spørsmål 11 fra Finanskomiteen/SPs fraksjon av 15.05.2019
    Avgiftsendringer 2013-2019 og fordelingseffekter Publisert: 05.07.2019 10:25
  • Svar på spørsmål 9 fra Finanskomiteen/SPs fraksjon av 15.05.2019
    Fjerne 350 kronersgrensen for avgiftsfri innførsel Publisert: 05.07.2019 10:22
  • Svar på spørsmål 7 fra Finanskomiteen/SPs fraksjon av 15.05.2019

    Pendlerfradrag

    Publisert: 04.07.2019 12:45
  • Svar på spørsmål 4 fra Finanskomiteen/SPs fraksjon av 15.05.2019
    Fordelingseffekter av skatter, avgifter og subsidier Publisert: 04.07.2019 12:38
  • Svar på spørsmål 103 fra Finanskomiteen/SPs fraksjon av 22.05.2019

    Gjennomsnittlige elbilfordeler

    Publisert: 20.06.2019 13:54
  • Svar på spørsmål 4 fra Finanskomiteen/Hs fraksjon av 24.05.2019

    Utbytteskatt

    Publisert: 13.06.2019 15:36
  • Svar på spørsmål 367 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 03.06.2019
    Provenyeffekt foreldrepenger fra fødselsdato Publisert: 12.06.2019 08:21
  • Svar på spørsmål 214 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 21.05.2019

    Økologisk grunnkart

    Publisert: 05.06.2019 11:37
  • Svar på spørsmål 3 fra Finanskomiteen/SPs fraksjon av 15.05.2019
    CO2-fond Publisert: 05.06.2019 11:34
  • Svar på spørsmål 5 fra Finanskomiteen/Hs fraksjon av 24.05.2019
    Formuesskatt proveny økt verdsettelse næringseiendom Publisert: 05.06.2019 11:34
  • Svar på spørsmål 272 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 22.05.2019

    Produktivitetsvekst

    Publisert: 04.06.2019 11:34
  • Svar på spørsmål 58 fra Finanskomiteen/SVs fraksjon av 22.05.2019
    CO2-håndtering Publisert: 04.06.2019 11:17
  • Svar på spørsmål 3 fra Finanskomiteen/Hs fraksjon av 24.05.2019
    Formuesskatt redusert verdsettelse aksjer mv. Publisert: 04.06.2019 11:17
  • Svar på spørsmål 2 fra Finanskomiteen/Hs fraksjon av 24.05.2019
    Formuesskatt redusert verdsettelse aksjer mv. Publisert: 04.06.2019 11:17
  • Svar på spørsmål 281 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 22.05.2019
    Vekst i BNP og offentlige utgifter Publisert: 04.06.2019 11:17
  • Svar på spørsmål 264 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 22.05.2019
    Flom og skred Publisert: 04.06.2019 11:17
  • Svar på spørsmål 263 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 22.05.2019
    Flom og skred Publisert: 04.06.2019 11:17
  • Svar på spørsmål 285 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 22.05.2019

    kutt/reformer

    Publisert: 04.06.2019 11:17
  • Svar på spørsmål 89 fra Finanskomiteen/SPs fraksjon av 15.05.2019
    Vei, innbetaling av bompenger i 2010-2018 Publisert: 03.06.2019 16:08
  • Svar på spørsmål 41 fra Finanskomiteen/Rødts fraksjon av 22.05.2019
    Statens vegvesen, budsjettmessig virkning av å redusere antall trafikkstasjoner. Publisert: 03.06.2019 16:08
  • Svar på spørsmål 40 fra Finanskomiteen/Rødts fraksjon av 22.05.2019
    Statens vegvesen, budsjettmessig virkning av omorganisering Publisert: 03.06.2019 16:08
  • Svar på spørsmål 317 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 22.05.2019
    Fylkeskommunale hurtigbåter Publisert: 03.06.2019 16:08
  • 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > »