I statsbudsjettet for 2004 følger Regjeringen opp St. meld. nr. 40 (2002-2003) Nedbygging av funksjonshemmende barrierer med forslag om bevilgninger til en rekke tiltak innenfor de tre innsatsområdene utdanning og arbeid (19 millioner kroner), tilgjengelighet (34,2 millioner kroner) og tjenester (14,5 millioner kroner). Det foreslås også en ny toppfinansieringsmodell for ressurskrevende brukere.
Innenfor satsingsområde arbeid og utdanning foreslås bevilget midler til bortfall av arbeidsgivers egenandel på ½ G for hjelpemidler på arbeidsplassen (G= Grunnbeløp som for 2003 er 56 861 kroner), midler til tilrettelegging på universitets- og høyskolesektoren og til Jobbklubber.
Tiltak for å øke tilgjengeligheten: øke kunnskapen om universell utforming, lydbøker i DAISY format for elever med lese- og skrivevansker, blinde og svaksynte, lydbokspillere for synshemmede, etablering av et dokumentasjonssenter, styrking av tolketjenester og styrking av ordningen med døgnbemanning ved Hjelpemiddelsentralene i forbindelse med behov for reparasjon av hjelpemidler.
Tiltak for å bedre tjenestetilbudet: bedre habiliteringstilbudet for barn, kompetansehevingstiltak for saksbehandlere som arbeider med familier med funksjonshemmede barn, samt etablering av et kompetansemiljø med nasjonale fagutviklings- og formidlingsoppgaver på området utviklingshemmede.
Det er fra 2004 foreslått etablert en toppfinaniseringsmodell for ressurskrevende brukere. For å bli regnet som ressurskrevende bruker, må kommunens nettoutgifter overstige 700 000 pr. bruker. Kommunene må selv dekke de første netto 700 000 kroner pr. bruker. Utgifter over 700 000 kroner pr. bruker vil kommunene få kompensert 80 prosent på landsbasis. Kommuner som har særlig høye utgifter i forhold til folketallet vil få en høyere kompensasjon enn 80 prosent, mens kommuner som har en forholdsvis lavere utgift pr. innbygger vil få en lavere dekningsgrad enn 80 prosent. Ordningen finansieres som en overslagsbevilgning. For 2004 er det foreslått 1,2 milliarder kroner til formålet, som innebærer en økning på 550 millioner kroner fra 2003.
Se også St.meld nr. 45 (2002 - 2003) Bedtre kvalitet i dei kommunale pleie- og omsorgstjenestene
I statsbudsjettet for 2004 følger Regjeringen opp St. meld. nr. 40 (2002-2003) Nedbygging av funksjonshemmende barrierer med forslag om bevilgninger til en rekke tiltak innenfor de tre innsatsområdene utdanning og arbeid (19 millioner kroner), tilgjengelighet (34,2 millioner kroner) og tjenester (14,5 millioner kroner). Det foreslås også en ny toppfinansieringsmodell for ressurskrevende brukere.
Innenfor satsingsområde arbeid og utdanning foreslås bevilget midler til bortfall av arbeidsgivers egenandel på ½ G for hjelpemidler på arbeidsplassen (G= Grunnbeløp som for 2003 er 56 861 kroner), midler til tilrettelegging på universitets- og høyskolesektoren og til Jobbklubber.
Tiltak for å øke tilgjengeligheten: øke kunnskapen om universell utforming, lydbøker i DAISY format for elever med lese- og skrivevansker, blinde og svaksynte, lydbokspillere for synshemmede, etablering av et dokumentasjonssenter, styrking av tolketjenester og styrking av ordningen med døgnbemanning ved Hjelpemiddelsentralene i forbindelse med behov for reparasjon av hjelpemidler.
Tiltak for å bedre tjenestetilbudet: bedre habiliteringstilbudet for barn, kompetansehevingstiltak for saksbehandlere som arbeider med familier med funksjonshemmede barn, samt etablering av et kompetansemiljø med nasjonale fagutviklings- og formidlingsoppgaver på området utviklingshemmede.
Det er fra 2004 foreslått etablert en toppfinaniseringsmodell for ressurskrevende brukere. For å bli regnet som ressurskrevende bruker, må kommunens nettoutgifter overstige 700 000 pr. bruker. Kommunene må selv dekke de første netto 700 000 kroner pr. bruker. Utgifter over 700 000 kroner pr. bruker vil kommunene få kompensert 80 prosent på landsbasis. Kommuner som har særlig høye utgifter i forhold til folketallet vil få en høyere kompensasjon enn 80 prosent, mens kommuner som har en forholdsvis lavere utgift pr. innbygger vil få en lavere dekningsgrad enn 80 prosent. Ordningen finansieres som en overslagsbevilgning. For 2004 er det foreslått 1,2 milliarder kroner til formålet, som innebærer en økning på 550 millioner kroner fra 2003.
Se også St.meld nr. 45 (2002 - 2003) Bedtre kvalitet i dei kommunale pleie- og omsorgstjenestene