Foreligger det uavklarte tilsynssaker mellom Statens jernbanetilsyn og Jernbaneverket ved utgangen av 2010, og hvordan har antall tilsynssaker utviklet seg i årene fom 2005 tom 2009?
Spørsmålet har vært forelagt Samferdselsdepartementet, som har utarbeidet følgende svar:
"Statens jernbanetilsyn sin oppfølging av Jernbaneverket omfatter en rekke områder, bl.a. søknader om ibruktaking av infrastruktur og rullende materiell, systemrevisjoner, inspeksjoner, og tilrådninger fra Statens havarikommisjon for transport om oppfølging av jernbaneulykker og alvorlige hendelser hvor Jernbaneverket eller andre jernbanevirksomheter har et ansvar. Statens jernbanetilsyn fører ikke statistikk for antall avvik eller pålegg som tilsynet gir.
I forbindelse med at Statens jernbanetilsyn i juni 2009 ga Jernbaneverket en midlertidig sikkerhetsgodkjenning, ble det gitt avklaring på tidligere utestående pålegg etter revisjoner, inspeksjoner og andre tilsynsaktiviteter. Jernbanetilsynets vedtak om sikkerhetsgodkjenning omfattet bl.a. krav om at Jernbaneverket skulle gjennomføre et planmessig arbeid for å utbedre identifiserte forbedringsområder. Jernbaneverkets sikkerhetsgodkjenning må fornyes i 2012. Som oppfølging av Jernbaneverkets sikkerhetsgodkjenning har Statens jernbanetilsyn i 2010 gjennomført to inspeksjoner, og tilsynet har pålagt Jernbaneverket å utbedre avvikene (dvs brudd på forskriftskravene) innenfor gitte frister.
Generelt sett er det en sammenheng mellom aktivitetsnivået i sektoren (togselskapene og Jernbaneverket) og Statens jernbanetilsyn, ved at økt aktivitetsnivå gir tilsynet økt saksmengde. De årlige bevilgningene til Jernbaneformål fra St.prp. nr. 1 for 2005 til Prop. 1 S for 2010 har nominelt økt med om lag 4,2 mrd. kr, fra 6,0 mrd. kr til 10,2 mrd. kr (løpende kr), eller om lag 70 pst. I samme periode har budsjettet til Statens jernbanetilsyn nominelt økt med om lag 15,5 mill. kr, fra 31,7 mill. kr til 47,2 mill. kr eller om lag 49 pst."