Tabeller med avgiftsendringer for noen bilmodeller

Tabell 1. Nominell og reell* avgiftsendring fra 2011 til 2012 for de 20 mest solgte personbilene i januar-august 2011. Inkludert økning i vrakpantavgiften på 400 kroner. Avrundet til nærmeste 100 kroner.

Merke

Modell

Effekt (kW)

Vekt (kg)

CO2-utslipp (g/km)

Antatt NOX-utslipp (mg/km)1

Nominell endring (kroner)

Reell endring (kroner)

Mitsubishi

ASX 1.8-116 D 4WD

85

1525

150

150

6 200

4 300

Toyota

Avensis 2.0-126 D

93

1520

140

150

4 000

2 200

Volkswagen

Passat 1.6-105 D

77

1468

116

150

6 800

5 500

Volvo

V50 1.6-114 D

84

1315

99

150

3 400

2 500

Suzuki

Swift 1.2-94 4WD

69

1035

128

30

5 000

4 200

Nissan

Qashqai 1.5-110 D

81

1320

137

150

6 200

4 900

Volvo

XC70 2.4-163 D AWD

120

1738

189

150

-1 000

-4 900

Skoda

Octavia 1.6-105 D 4X

77

1400

141

150

7 000

5 600

Volkswagen

Golf 1.6-105 D

77

1239

99

150

4 300

3 600

Toyota

Prius 1.8-99

73

1370

92

30

1 400

800

Volkswagen

Tiguan 2.0-140 D 4M

103

1600

169

150

400

-2 300

Volvo

XC60 2.4-163 D AWD

120

1739

184

150

-1 100

-4 900

Toyota

U.Cruis 1.4-90 D 4WD

66

1240

130

150

8 300

7 300

Nissan

Qash+2 1.5-110 D

81

1430

139

150

6 400

4 900

Toyota

Auris 1.8-99 Hybrid

73

1380

93

30

1 500

900

Toyota

Rav4 2.2-150 D 4WD

110

1595

159

150

-2 800

-5 400

BMW

X3 Xdrive 2.0-163 D

120

1725

147

150

-6 800

-9 900

Peugeot

3008 1.6-111 D

82

1422

129

150

6 100

4 800

Ford

Focus 1.6-95 D

70

1263

109

150

6 700

5 900

Ford

Focus 1.6-116 D

85

1269

109

150

4 500

3 600

Ford

Mondeo 2.0-116 D

85

1500

139

150

6 000

4 300

Peugeot

3008 1.6-111 D

82

1421

135

150

6 200

4 800

1) Finansdepartementet har ikke informasjon om NOX-utslippene for hver enkelt bilmodell. Det er i beregningene av avgiftsendring forutsatt at bilens NOX-utslippet tilsvarer gjennomsnittet for bilens drivstofftype, dvs. NOX-utslipp på 150 mg/km for dieselbiler og 30 mg/km for bensinbiler.
Kilder: Opplysningsrådet for veitrafikken og Finansdepartementet.

 

 


Tabell 2: Nominell og reell* avgiftsendring fra 2006 til 2012 for noen utvalgte bilmodeller som finnes på markedet i 2011. Inkludert økning i vrakpantavgiften på 400 kroner. Avrundet til nærmeste 100 kroner.

Merke

Modell

Drivstoff

Slagvolum (cm3)

Effekt (kW)

Vekt (kg)

CO2-utslipp (g/km)

Antatt NOX-utslipp (mg/km)1

Nominell endring (kroner)

Reell endring (kroner)

Toyota

Prius

Bensin

1 798

73

1 370

92

30

-38 900

-49 400

Volkswagen

Golf

Diesel

1 598

77

1 243

107

150

-30 400

-41 900

Volkswagen

Passat

Diesel

1 598

77

1 468

116

150

-20 800

-35 000

BMW

1-serie

Diesel

1 995

100

1 320

119

150

-42 100

-58 900

Volkswagen

Polo

Bensin

1 198

51

997

119

30

-10 100

-17 600

Volvo

V70

Diesel

1 984

120

1 591

137

150

-25 100

-49 100

Peugeot

5008

Diesel

1 560

82

1 472

139

150

-3 300

-17 800

Ford

S-Max

Diesel

1 997

103

1 615

152

150

-12 300

-34 700

Toyota

Rav4

Diesel

2 231

110

1 595

159

150

-23 700

-48 700

Skoda

Superb

Bensin

1 390

92

1 424

159

30

11 300

-2 600

Volvo

XC90

Diesel

2 400

147

2 087

219

150

75 600

31 600

Porsche

Cayenne

Bensin

4 806

368

2 170

270

30

121 400

600

1) Finansdepartementet har ikke informasjon om NOX-utslippene for hver enkelt bilmodell. Det er i beregningene av avgiftsendring forutsatt at bilens NOX-utslippet tilsvarer gjennomsnittet for bilens drivstofftype, dvs. NOX-utslipp på 150 mg/km for dieselbiler og 30 mg/km for bensinbiler.
Kilder: Opplysningsrådet for veitrafikken og Finansdepartementet.

* Nominelt betyr at det ikke er korrigert for normal prisjustering i perioden, det vil si en ren sammenligning av satsene. Reelt betyr at det tas hensyn til normal prisjustering, det vil si at satsene er omregnet til samme år. Eksempel: For perioden (2006-2012) er 2006-satsene prisjustert til 2012-nivå.

 

 

Les også:

Artikkel: Bilavgiftene reduseres og miljøprofilen styrkes
Diagram: CO2-incentivene i engangsavgiften
Kalkulator: Bilkalkulator
Pressemelding: Regjeringen styrker miljøprofilen for bilavgiftene
Pressemelding: Omregistreringsavgiften reduseres