Tabeller med avgiftsendringer for noen bilmodeller

Nominell og reell* avgiftsendring fra 2012 til 2013 for de 20 mest solgte personbilene i januar til september 2012 og to ladbare hybridbiler. Inkludert økning i vrakpantavgiften på 300 kroner. Avrundet til nærmeste 100 kroner.

Merke

 

Variant                     

 

Effekt
(kW)

Vekt
(kg)

CO2-utslipp
(g/km)

NOX-utslipp
(mg/km)1

Nominell endring
(kroner)

Reell endring
(kroner)

Nissan

Leaf 80 kW

80

1 525

0

0

300

300

BMW

X3 xDrive 2.0-163 D

120

1 725

147

159

1 100

-2 500

Volvo

V50 1.6-114 D

84

1 315

99

139

1 700

600

Volkswagen

Tiguan 2.0-140 D 4M

103

1 589

158

120

2 000

-900

Toyota

Auris 1.8-99 Hybrid

73

1 380

91

7

-200

-900

Ford

Mondeo 1.6-116 D

85

1 430

118

160

3 000

1 400

Toyota

Avensis 2.0-124 D

91

1 510

119

164

3 000

1 100

Volkswagen

Tiguan 2.0-110 D

81

1 468

139

135

3 200

1 300

Volkswagen

Passat 1.6-105 D

77

1 468

116

110

2 700

1 100

Mitsubishi

ASX 1.8-116 D 4WD

85

1 510

134

156

3 400

1 300

Volvo

XC70 2.4-163 D AWD

120

1 740

179

131

6 500

2 300

Toyota

Yaris 1.3-99

73

1 035

119

10

1 000

100

Suzuki

Swift 1.2-94 4WD

69

1 035

127

20

1 400

400

Volvo

XC60 2.4-163 D AWD

120

1 740

179

130

6 500

2 300

Volvo

V60 1.6-114 D

84

1 462

119

117

2 600

900

Toyota

Prius 1.8-99

73

1 365

91

6

-200

-900

Toyota

Avensis 1.8-147

108

1 430

154

10

-500

-2 900

Volkswagen

Golf 1.6-105 D

77

1 239

110

125

2 400

1 300

Toyota

Yaris 1.3-99

73

1 025

124

29

1 300

300

Volkswagen

Golf 1.6-105 D

77

1 243

107

116

2 100

1 100

Opel

Ampera

54

1 657

27

1

-4 700

-5 000

Volvo

V60 Plug in hybrid

158

1 687

49

70

-13 700

-16 400

1) Informasjon om NOX-utslippene er mangelfull for enkelte bilmodeller. Utslipp er i slike tilfeller satt lik utslipp for en nærliggende bilvariant.
Kilder: Opplysningsrådet for veitrafikken og Finansdepartementet.


Nominell og reell* avgiftsendring fra 2006 til 2013 for noen utvalgte bilmodeller som finnes på markedet i 2012. Inkludert økning i vrakpantavgiften. Avrundet til nærmeste 100 kroner.

Merke

 

Modell

 

Drivstoff

 

Slagvolum (cm3)

Effekt (kW)

Vekt (kg)

CO2-utslipp (g/km)

NOX-utslipp (mg/km)1

Nominell endring (kroner)

Reell endring (kroner)

Opel2

Ampera

Ladbar bensinhybrid

1 398

111/54

1 657

27

1

-150 200

-175 000

Volvo

V60

Ladbar dieselhybrid

2 400

158

1 687

49

70

-97 600

-133 200

Toyota

Prius

Bensinhybrid

1 798

100

1 370

92

6

-39 600

-52 000

Volkswagen

Golf

Diesel

1 598

77

1 243

107

116

-29 000

-42 600

BMW

1-serie

Diesel

1 995

100

1 320

115

125

-44 600

-64 400

Volkswagen

Passat

Diesel

1 598

77

1 468

116

110

-18 900

-35 700

Volkswagen

Polo

Bensin

1 198

51

997

119

32

-8 600

-17 400

Volvo

V70

Diesel

1 984

120

1 602

119

116

-39 500

-67 800

Peugeot

5008

Diesel

1 560

82

1 472

135

140

-3 300

-20 400

Skoda

Superb

Bensin

1 390

92

1 424

141

29

-1 200

-17 400

Ford

S-Max

Diesel

1 997

103

1 615

143

165

-16 300

-42 500

Toyota

Rav4

Diesel

2 231

110

1 595

159

163

-21 600

-50 700

Audi

A6

Diesel

2 967

150

1 855

159

165

-72 500

-125 600

1) Informasjon om NOX-utslippene er mangelfull for enkelte bilmodeller. Utslipp er i slike tilfeller satt lik utslipp for en nærliggende bilvariant.

2) Opel Ampera og andre biler med tilsvarende teknologi ble ikke omfattet av hybridbildefinisjonen i engangsavgiften før 1. juli 2011, se pressemelding. Endringen av definisjonen bidrar til om lag 100 000 kroner av avgiftslettelsen i perioden.


Kilder: Opplysningsrådet for veitrafikken og Finansdepartementet.

 

* Nominelt betyr at det ikke er korrigert for normal prisjustering i perioden, det vil si en ren sammenligning av satsene. Reelt betyr at det tas hensyn til normal prisjustering, det vil si at satsene er omregnet til samme år. Eksempel: For perioden (2006-2013) er 2006-satsene prisjustert til 2013-nivå.

Se også stikkordene Bilavgifter, Engangsavgiften, Omregistreringsavgiften og Vrakpanten.

For å illustrerer de foreslåtte endringene har vi laget en egen bilkalkulator der du kan sette inn dine opplysninger og få disse regnet ut med dagens avgifter og foreslåtte avgifter for 2013.

Det vises til omtale i Prop. 1 LS (2012-2013) punkt 11.4.2.