Tabeller med avgiftsendringer for noen bilmodeller

Nominell og reell* avgiftsendring fra 2013 til 2014 for de 20 mest solgte personbilene i januar til september 2013 og to ladbare hybridbiler. Avrundet til nærmeste 100 kroner.

Merke

Variant

Effekt
(kW)

Vekt
(kg)

CO2-utslipp
(g/km)

NOX-utslipp
(mg/km)

Nominell endring
(kroner)

Reell endring
(kroner)

Nissan

Leaf 80 KW

80

1525

0

0

0

0

Toyota

Yaris 1.5-75 Hybrid

55

1085

79

6

4 400

4 200

Toyota

Auris 1.8-99 Hybrid

73

1310

91

6

3 200

2 700

Volvo

V40 1.6-114 D

84

1282

99

164

4 700

3 800

Mazda

CX-5 2.2-150 D 4X4

110

1495

144

72

-2 600

-4 700

Toyota

Yaris 1.5-75 Hybrid

55

1095

85

6

4 500

4 200

Mazda

CX-5 2.2-150 D 4X4

110

1490

144

72

-2 600

-4 700

BMW

X3 Xdride 2.0-163 D

120

1725

147

159

-2 200

-5 200

Volkswagen

Tiguan 2.0-140 D 4M

103

1589

158

120

-700

-3 200

Mitsubishi

Outla. 2.3-150 D 4WD

110

1580

153

139

-1 500

-4 000

Honda

CR-V 2.0-155 4WD

114

1538

179

7

3 900

1 000

Toyota

Rav4 2.2-150 D 4WD

110

1605

149

123

-1 600

-4 200

Tesla

Model S 69 KW

69

2100

0

0

0

0

Volkswagen

Golf 1.4-140

103

1241

110

37

-3 000

-4 100

Mitsubishi

Outla. 2.3-130 D 4WD

110

1610

153

139

-1 400

-4 000

Ford

Kuga 2.0-140 D 4WD

103

1632

162

159

2 100

-600

Hyundai

I20 1.2-84

62

970

114

18

4 700

4 100

Volkswagen

Up! 1.0-60

44

865

95

9

4 600

4 200

Volvo

XC60 2.4-163 D AWD

120

1729

179

130

5 100

1 500

Ford

Focus 1.0-125

92

1204

114

39

1 800

900

Opel

Ampera

54

1 657

27

1

100

0

Volvo

V60 Plug in hybrid

158

1 874

48

35

-24 700

-27 000

* Nominelt betyr at det ikke er korrigert for normal prisjustering i perioden, det vil si en ren sammenligning av satsene. Reelt betyr at det tas hensyn til normal prisjustering, det vil si at satsene er omregnet til samme år.

Kilder: Opplysningsrådet for veitrafikken og Finansdepartementet.

 

Nominell og reell* avgiftsendring fra 2006 til 2014 for noen utvalgte bilmodeller som finnes på markedet i 2013. Inkludert økning i vrakpantavgiften. Avrundet til nærmeste 100 kroner.

Merke

Modell

Drivstoff

Slagvolum (cm3)

Effekt (kW)

Vekt (kg)

CO2-utslipp (g/km)

NOX-utslipp (mg/km)

Nominell endring (kroner)

Reell endring (kroner)

Opel1

Ampera

Ladbar bensinhybrid

1 398

111/54

1 657

27

1

-153 800

-181 600

Volvo

V60

Ladbar dieselhybrid

2 400

158

1 874

48

35

-120 200

-161 800

Toyota

Prius

Bensinhybrid

1 798

73

1 370

92

5

-36 000

-49 800

BMW

1-serie

Diesel

1 995

100

1 315

109

125

-50 400

-72 400

Volkswagen

Golf

Bensin

1 395

103

1 241

110

37

-32 000

-49 600

Volkswagen

Passat

Diesel

1 598

77

1 424

114

110

-16 500

-34 200

Volvo

V70

Diesel

1 984

120

1 596

119

159

-40 700

-72 200

Peugeot

5008

Diesel

1 560

84

1 502

128

140

-3 000

-23 000

Mitsubishi

ASX

Bensin

1 590

85

1 270

135

29

-7 900

-24 100

Ford

S-Max

Diesel

1 997

103

1 615

139

137

-20 700

-50 000

Skoda

Superb

Bensin

1 390

92

1 414

142

30

2 200

-15 700

Audi

A6

Diesel

2 967

150

1 855

159

165

-90 900

-150 400

Mercedes

G350

Diesel

2 987

155

2 495

295

123

286 400

207 000

1) Opel Ampera og andre biler med tilsvarende teknologi ble ikke omfattet av hybridbildefinisjonen i engangsavgiften før 1. juli 2011, se pressemelding. Endringen av definisjonen bidrar til over 50 000 kroner av avgiftslettelsen i perioden.
Kilder: Opplysningsrådet for veitrafikken og Finansdepartementet.

* Nominelt betyr at det ikke er korrigert for normal prisjustering i perioden, det vil si en ren sammenligning av satsene. Reelt betyr at det tas hensyn til normal prisjustering, det vil si at satsene er omregnet til samme år. Eksempel: For perioden (2006-2014) er 2006-satsene prisjustert til 2014-nivå.

Se også stikkordene Bilavgifter, Engangsavgiften, Omregistreringsavgiften og Vektårsavgiften.

For å illustrere de foreslåtte endringene har vi laget en egen bilkalkulator. Der kan du sette inn dine opplysninger og få regnet ut dagens avgifter og foreslåtte avgifter for 2014.

Det vises til omtale i Prop. 1 LS (2013-2014) punkt 7.4.2.