Budsjettspørsmål

Søk i spørsmål og svar

Begrens listen på kategori
Begrens listen på parti
Sortering



Oversikt over alle spørsmål

  • Svar på spm. 106 fra Finanskomiteen/Kristelig Folkepartis fraksjon av 15. okt 2013

    Barnehuset

    Publisert: 06.01.2014 15:34
  • Svar på spm. 121 fra Finanskomiteen/Kristelig Folkepartis fraksjon av 15. okt 2013

    Budsjettvirkning politistillinger

    Publisert: 06.01.2014 15:16
  • Svar på spm. 120 fra Finanskomiteen/Kristelig Folkepartis fraksjon av 15. okt 2013
    Vedr. Unicef Publisert: 06.01.2014 15:04
  • Svar på spm. 225 fra Finanskomiteen/Venstres fraksjon av 16. okt 2013
    Vedr. Innføring av kvalifisert leksehjelp som en del av skoledagen Publisert: 06.01.2014 15:04
  • Svar på spm. 246 fra Finanskomiteen/Venstres fraksjon av 16. okt 2013
    Vedr. kostnader til 20-minutters avganger på riksvegferjesamband Publisert: 06.01.2014 15:04
  • Svar på spm. 117 fra Finanskomiteen/Kristelig Folkepartis fraksjon av 15. okt 2013
    Vedr. To barnehageopptak - proveny Publisert: 06.01.2014 15:04
  • Svar på spm. 118 fra Finanskomiteen/Kristelig Folkepartis fraksjon av 15. okt 2013
    Vedr. Lærlingtilskuddet – proveny ved økning Publisert: 06.01.2014 15:04
  • Svar på spm. 138 fra Finanskomiteen/Venstres fraksjon av 16. okt 2013
    Vedrørende elektroniske fotlenker. Publisert: 03.12.2013 16:37
  • Svar på spm. 139 fra Finanskomiteen/Venstres fraksjon av 16. okt 2013

    Grunnopplæring av politireserven.

    Publisert: 03.12.2013 16:33
  • Svar på spm. 141 fra Finanskomiteen/Venstres fraksjon av 16. okt 2013

    Varetektsfengsling

    Publisert: 03.12.2013 16:04
  • Svar på spm. 228 fra Finanskomiteen/Venstres fraksjon av 16. okt 2013

    Vedr. Øke offentlig finansiering av privatskoler/friskoler til 90 pst.

    Publisert: 29.11.2013 08:30
  • Svar på spm. 190 fra Finanskomiteen/Venstres fraksjon av 24. okt 2013
    Vedr. panteordning for miljøvennlig avfall. Publisert: 19.11.2013 15:19
  • Svar på spm. 191 fra Finanskomiteen/Venstres fraksjon av 24. okt 2013
    Vedr. vrakpant for båter, campingvogner mv. Publisert: 19.11.2013 15:19
  • Svar på spm. 108 fra Finanskomiteen/Venstres fraksjon av 16. okt 2013
    Vedr. endringer i gebyrer på utlendingsfeltet Publisert: 12.11.2013 11:17
  • Svar på spm. 262 fra Finanskomiteen/Venstres fraksjon av 30. oktober 2013
    Vedr. likebehandling av statspensjonister Publisert: 12.11.2013 11:17
  • Svar på spm. 109 fra Finanskomiteen/Venstres fraksjon av 16. okt 2013
    Vedr. gebyrer i Brønnøysundregistrene Publisert: 12.11.2013 11:17
  • Svar på spm. 110 fra Finanskomiteen/Venstres fraksjon av 16. okt 2013
    Vedr. gebyr knyttet til nødpeilesendere Publisert: 12.11.2013 11:17
  • Svar på spm. 181 fra Finanskomiteen/Venstres fraksjon av 16. okt 2013
    Vedr. den landsdekkende innovasjonslåneordningen under Innovasjon Norge Publisert: 12.11.2013 11:17
  • Svar på spm. 24 fra Miljøpartiet De Grønne av 28. okt 2013
    Vedr. petroleumsskatt Publisert: 12.11.2013 09:31
  • Svar på spm. 4 fra Miljøpartiet De Grønne av 28. okt 2013
    Vedr. bunnfradrag Publisert: 12.11.2013 09:31
  • Svar på spm. 23 fra Miljøpartiet De Grønne av 28. okt 2013
    Vedr. petroleumsskatt Publisert: 12.11.2013 09:31
  • Svar på spm. 3 fra Miljøpartiet De Grønne av 28. okt 2013

    Vedr. fradrag for gjeldsrenter og gavefradraget

    Publisert: 12.11.2013 09:31
  • Svar på spm. 1 fra Miljøpartiet De Grønne av 28. okt 2013

    Vedr. erstatte de fleste fradrag i alminnelig inntekt med ett fradrag på 2G

    Publisert: 12.11.2013 09:31
  • Svar på spm. 2 fra Miljøpartiet De Grønne av 28. okt 2013

    Vedr. fradrag i alminnelig inntekt

    Publisert: 12.11.2013 09:31
  • Svar på spm. 123 fra Finanskomiteen/Kristelig Folkepartis fraksjon av 29. okt 2013
    Vedr. skatteklasse 2 og pensjonistektepar Publisert: 11.11.2013 09:44
  • Svar på spm. 20 fra Miljøpartiet De Grønne av 28. okt 2013

    Vedr. samlet verdi av diverse fradrag

    Publisert: 06.11.2013 12:09
  • Svar på spm. 18 fra Miljøpartiet De Grønne av 28. okt 2013

    Vedr. kombinasjon av spørsmål 13, 14 og 16 fra Miljøpartiet De Grønne

    Publisert: 06.11.2013 12:03
  • Svar på spm. 10 fra Miljøpartiet De Grønne av 28. okt 2013

    Vedr. innføre nytt trinn 3 i toppskatten

    Publisert: 06.11.2013 12:02
  • Svar på spm. 8 fra Miljøpartiet De Grønne av 28. okt 2013

    Vedr. økte satser i toppskatten i kombinasjon med endrede innslagspunkter

    Publisert: 06.11.2013 12:01
  • Svar på spm. 27 fra Miljøpartiet De Grønne av 28. okt 2013
    Vedr. merverdiavgiftsfritak for reparasjoner og brukthandel Publisert: 06.11.2013 11:56
  • Svar på spm. 5 fra Miljøpartiet De Grønne av 28. okt 2013
    Vedr. grenser i toppskatten Publisert: 06.11.2013 11:56
  • Svar på spm. 6 fra Miljøpartiet De Grønne av 28. okt 2013
    Vedr. endrede grenser i toppskatt i kombinasjon med begrenset rentefradrag Publisert: 06.11.2013 11:56
  • Svar på spm. 9 fra Miljøpartiet De Grønne av 28. okt 2013
    Vedr. trinn 2 i toppskatten Publisert: 06.11.2013 11:56
  • Svar på spm. 13 fra Miljøpartiet De Grønne av 28. okt 2013
    Vedr. endring av innslagspunkter og satser i formuesskatten Publisert: 06.11.2013 11:56
  • Svar på spm. 14 fra Miljøpartiet De Grønne av 28. okt 2013
    Vedr. økte ligningsverdier av sekundærbolig i formuesskatten Publisert: 06.11.2013 11:56
  • Svar på spm. 16 fra Miljøpartiet De Grønne av 28. okt 2013
    Vedr. begrensning av formuesskatten på “arbeidende” kapital Publisert: 06.11.2013 11:56
  • Svar på spm. 26 fra Miljøpartiet De Grønne av 28. okt 2013
    Vedr. merverdiavgiftsfritak for kollektivtransport Publisert: 06.11.2013 11:56
  • Svar på spm. 25 fra Miljøpartiet De Grønne av 28. okt 2013
    Vedr. ordningen med refusjon av utgifter til leting etter olje og gass Publisert: 06.11.2013 11:56

    Hva blir provenyvirkningen i 2014 av å fjerne ordningen med refusjon av utgifter til leting etter olje og gass?

    Petroleumsvirksomheten er gjenstand for alminnelig inntektsbeskatning og for en særskatt som skal sikre at en del av den ekstraordinære avkastningen i næringen tilfaller staten. For at skattesystemet ikke skal påvirke drifts- og investeringsbeslutninger på norsk sokkel er det lagt stor vekt på nøytralitetsegenskaper i petroleumsskatten. Skattemessig regnes letekostnader som utgifter som kan fradragsføres direkte, mens kostnader til utbygging regnes som en investering og må fradragsføres over flere år gjennom avskrivninger og friinntekt.

    For etablerte selskap som går med overskudd er letekostnadene løpende fradragsberettiget ved ligningen, og vil derfor redusere skattebetalingen i samme inntektsår som letingen gjennomføres. Dersom et selskap har underskudd, kan det skattemessige underskuddet framføres med rente til senere år. Skulle selskapet aldri komme i skatteposisjon, kan skatteverdien av underskudd utbetales ved opphør av sokkelvirksomhet. Selskapene har dermed sikkerhet for at de vil få utnyttet alle skattefradrag, og framføringsrenten eliminerer verditapet ved å måtte vente på skattefradrag i senere år. For nåverdien av statens framtidige skatteinntekter spiller det dermed ingen rolle om fradrag skjer løpende det enkelte år, eller med et større fradrag når selskapet kommer i skatteposisjon.

    Nye oljeselskaper driver derimot ofte kun med leting og har ikke inntekter fra felt i produksjon. Leterefusjonsordningen ble innført i 2005 for å redusere ev. inngangsbarrierer for nye aktører og legge til rette for samfunnsøkonomisk lønnsom leting. Ordningen innebærer at selskap som går med underskudd kan velge mellom å få utbetalt skatteverdien av letekostnadene umiddelbart eller framføre med rente. Når skatteverdien av letekostnader kreves utbetalt, vil kostnadene ikke være fradragsberettiget ved fremtidig ligning av selskapet. Refusjonsordningen gir dermed selskapene lik økonomisk verdi av skattefradraget og sikrer likebehandling av selskaper i og utenfor skatteposisjon. I tillegg bedrer ordningen likviditeten til selskaper som ikke er i skatteposisjon. Mindre aktører kan ha begrenset kapitaltilgang og dermed mindre evne til å vente på fremtidige skattefradrag selv om selskapet kompenseres verdimessig gjennom fremføringsrenten.

    I 2011 benyttet 36 selskaper seg av leterefusjonsordningen og staten utbetalte skatteverdien av letekostnader for 9,7 mrd. kroner. Til sammenligning utgjorde utlignet skatt for petroleumsselskapene i skatteposisjon dette året 236 mrd. kroner. For statens proveny vil leterefusjonsordningen bare endre periodiseringen av skatteinntektene, mens nåverdien av framtidige skatteinntektene vil være den samme.

    Provenyvirkningen av å oppheve bestemmelsen i petroleumsskatteloven som muliggjør refusjon for skatteverdien av letekostnader anslås på usikkert grunnlag til i størrelsesorden 10 mrd. kroner påløpt i 2014. Hele den bokførte effekten vil komme i 2015 dersom lovendringen gjøres med virkning fra og med inntektsåret 2014, dvs. for pådratte letekostnader fra og med 1. januar 2014. Provenyet framkommer som en økning i Kap. 5507 Skatt og avgift på utvinning av petroleum Post 71 og 72.

    Den kortsiktige provenyvirkningen representerer en omperiodisering av statens inntekter fra petroleumsskatten. Om leterefusjonsordningen oppheves, vil letekostnadene komme til fradrag senere år når selskapene kommer i skatteposisjon. Provenyøkningen de første årene vil derfor oppveies av framtidige fradrag. Nåverdien av provenyvirkningen knyttet til å oppheve leterefusjonsordningen er derfor null.

    Departementet viser også til at inntektene fra petroleumsvirksomheten fratrukket skatteutbetalingen for letekostnader, overføres direkte til Statens pensjonsfond utland, og dermed ikke påvirker handlingsrommet i det enkelte budsjettår.

  • Svar på spm. 15 fra Miljøpartiet De Grønne av 28. okt 2013

    Vedr. kombinasjon av tiltakene i spørsmål 13 og 14 fra Miljøpartiet De Grønne

    Publisert: 06.11.2013 11:56
  • Svar på spm. 17 fra Miljøpartiet De Grønne av 28. okt 2013

    Vedr. kombinasjon av spørsmål 13 og 16 fra Miljøpartiet De Grønne

    Publisert: 06.11.2013 11:56
  • Svar på spm. 19 fra Miljøpartiet De Grønne av 28. okt 2013

    Vedr. gjennomsnittlige fradragsbeløp 2014

    Publisert: 06.11.2013 11:56
  • Svar på spm. 7 fra Miljøpartiet De Grønne av 28. okt 2013

    Vedr. endrede grenser i toppskatt i kombinasjon med begrenset rentefradrag

    Publisert: 06.11.2013 11:56
  • Svar på spm. 12 fra Miljøpartiet De Grønne av 28. okt 2013

    Vedr. endrede satser og grenser i toppskatt i kombinasjon med begrenset rentefradrag

    Publisert: 06.11.2013 11:56
  • Svar på spm. 11 fra Miljøpartiet De Grønne av 28. okt 2013

    Vedr. endrede satser og grenser i toppskatt i kombinasjon med begrenset rentefradrag

    Publisert: 06.11.2013 11:56
  • Svar på spm. 55 fra Finanskomiteen/Kristelig Folkepartis fraksjon av 15. okt 2013
    Vedr. offentlig ansattes flyreiser Publisert: 06.11.2013 11:23
  • Svar på spm. 81 fra Finanskomiteen/Kristelig Folkepartis fraksjon av 15. okt 2013
    Vedr. kap. 1580 Publisert: 06.11.2013 09:51
  • Svar på spm. 245 fra Finanskomiteen/Venstres fraksjon av 16. okt 2013
    Vedr. kostnader for å ta igjen vedlikeholdsetterslep på jernbane, riks- og fylkesveger. Publisert: 06.11.2013 09:51
  • Svar på spm. 120 fra Finanskomiteen/Venstres fraksjon av 16. okt 2013
    Vedr. kap. 2445 Publisert: 06.11.2013 09:51
  • Svar på spm. 82 fra Finanskomiteen/Kristelig Folkepartis fraksjon av 15. okt 2013
    Vedr. kap. 2445 Publisert: 06.11.2013 09:51
  • 1 2 3 4 5 6 7 8 9 > »