Budsjettspørsmål

Søk i spørsmål og svar

Begrens listen på kategori
Begrens listen på parti
Sortering



Oversikt over bevilgningsspørsmål fra Miljøpartiet De Grønne

  • Svar på spørsmål 72 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Engangsavgift, diverse spørsmål Publisert: 01.11.2019 09:58
  • Svar på spørsmål 76 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Klimagassutslipp i Norge for 2020 Publisert: 22.10.2019 11:48
  • Svar på spørsmål 77 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Utslippsreduksjoner Publisert: 25.10.2019 12:11
  • Svar på spørsmål 78 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Klimaeffekt av tiltak under programkategori 12.10 Publisert: 16.10.2019 08:29
  • Svar på spørsmål 79 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Klimaeffekt av tiltak under programkategori 12.20 Publisert: 18.10.2019 11:04
  • Svar på spørsmål 80 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019

    Effekt på klimagassutslipp under programkategori 12.30

    Publisert: 21.10.2019 15:58
  • Svar på spørsmål 81 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019

    Effekt på klimagassutslipp under programkategori 12.60

    Publisert: 21.10.2019 15:58
  • Svar på spørsmål 82 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019

    Effektene på klimagassutslipp, programkategori Internasjonal klimaarbeid

    Publisert: 25.10.2019 16:32
  • Svar på spørsmål 83 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Panteløsninger Publisert: 25.10.2019 12:11
  • Svar på spørsmål 84 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Skogvern Publisert: 25.10.2019 08:45
  • Svar på spørsmål 85 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Marin forsøpling Publisert: 25.10.2019 08:45
  • Svar på spørsmål 86 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Marin forsøpling Publisert: 25.10.2019 08:45
  • Svar på spørsmål 87 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Enova Publisert: 25.10.2019 12:11
  • Svar på spørsmål 88 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Enova Publisert: 25.10.2019 12:11
  • Svar på spørsmål 89 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019

    Utslippseffekten av budsjettforslagene under kap. 1428

    Publisert: 25.10.2019 16:32
  • Svar på spørsmål 90 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Hydrogenladestasjon Publisert: 25.10.2019 12:11
  • Svar på spørsmål 91 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Enova Publisert: 25.10.2019 12:11
  • Svar på spørsmål 92 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Elektrifisering av fritidsbåter Publisert: 23.10.2019 14:06
  • Svar på spørsmål 93 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Utslipp per programkategori for OEDs budsjett Publisert: 18.10.2019 11:04
  • Svar på spørsmål 94 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Flom og skred Publisert: 29.10.2019 16:03
  • Svar på spørsmål 95 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    SDØE - investering, inngåtte kontrakter Publisert: 21.10.2019 09:55
  • Svar på spørsmål 96 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Forskning - petroleum Publisert: 25.10.2019 12:11
  • Svar på spørsmål 97 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    SDØE - investering ikke besluttet Publisert: 25.10.2019 16:32
  • Svar på spørsmål 98 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    SDØE - lete- og feltutgifter ikke besluttet Publisert: 25.10.2019 16:32
  • Svar på spørsmål 99 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Kostnad ved å redusere prisen på alle NSBs billetter med 20% Publisert: 22.10.2019 09:15
  • Svar på spørsmål 100 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Effektene på klimagassutslipp innen luftfart Publisert: 18.10.2019 11:05
  • Svar på spørsmål 101 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Effektene på klimagassutslipp innen vegformål Publisert: 04.11.2019 16:14
  • Svar på spørsmål 102 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Effektene på klimagassutslipp innen særskilte transporttiltak Publisert: 18.10.2019 11:05
  • Svar på spørsmål 103 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Effektene på klimagassutslipp innen jernbaneformål Publisert: 18.10.2019 11:05
  • Svar på spørsmål 104 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Effektene på klimagassutslipp innen kystforvaltning Publisert: 18.10.2019 11:05
  • Svar på spørsmål 105 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Miljøkriterier i eksisterende og miljøkrav i fremtidige kontrakter om flyruter Publisert: 29.10.2019 16:03
    Kap. 1310 Flytransport, post 70 kjøp av innenlandske flyruter
    a) Hvilke miljøkriterier har blitt brukt ved inngåelse av nye kontrakter for ruteflygning?

    b) Hvilke muligheter for å stille krav til bruk av biodrivstoff , elektriske fly eller andre lavutslippsteknologier er det i kommende kontrakter for kjøp av innenlandske flyruter?

    Spørsmålet er forelagt Samferdselsdepartementet, som har gitt følgende svar:

    «Det er ikke stilt miljøkriterier ved inngåelse av dagens kontrakter for ruteflygning, ut over de generelle miljøkravene som gjelder for all flytransport.

    Siden 2009 har imidlertid jet biofuel vært sertifisert for innblanding i drivstoffet til kommersielle luftfartøy, og dette blir allerede gjort ved noen av Avinors flyplasser. Regjeringen har i forskrift bestemt å innføre et omsetningskrav på 0,5 pst. avansert biodrivstoff i luftfarten fra 1. januar 2020. Norge er første land i verden der et slikt krav trer i kraft. Målet er å øke andelen bærekraftig biodrivstoff til 30 pst. i 2030, i tråd med tilgangen på sertifisert biojetdrivstoff innenfor de tekniske mulighetene som er tilstede, jf. Meld. St. 33 (2016-2017) Nasjonal transportplan 2018-2029. Innen luftfart er utviklingen av lav- og nullutslippsteknologi på forsøksstadiet, særlig for større luftfartøy.

    Når det gjelder elektriske fly, er det allerede på markedet småfly som har elektrisk motor. Fly- og motorprodusentene arbeider med å utvikle elektriske fly for kommersiell luftfart. Avinor arbeider for å legge til rette for elektriske fly på selskapets flyplasser, og regjeringen er opptatt av å følge tett med på utviklingen av ny teknologi i luftfarten. Før man kommer lenger i utvikling og produksjon av elektriske fly vil det ikke være praktisk mulig å stille krav om dette ved offentlig kjøp.

    Bakgrunnen for at det ikke er stilt særskilte miljørelaterte krav i konkurransegrunnlagene for flyrutene omfattet av ordningen med offentlig kjøp, er den begrensede tilgjengeligheten av flytyper som er egnet på det norske kortbanenettet. I hovedsak er det bare flytypen Dash 8 100/200 (39 seter) og ev. flytypen som benyttes som ambulansefly (inntil 11 seter) som har trykkabin og som kan benyttes på mange av flystrekningene. Generelt har det vært lite nyproduksjon av regionale flytyper de siste årene og flere operatører har eldre flyflåter.

    Stortinget har for øvrig ved behandlingen av Prop. 84 S (2016?2017) Ny inndeling av regionalt folkevalt nivå, jf. Innst. 385 S (2016?2017), sluttet seg til at ordningen med kjøp av innenlandske flyruter overføres til fylkeskommunene som en del av regionreformen. Når ansvaret for flyrutekjøp er overført, vil krav til tilbydere være opp til fylkeskommunene å vurdere innenfor reglene på området.

    Tall fra Avinor viser at utslipp per passasjerkilometer fra SAS og Norwegian samlet er mer enn halvert siden 1998.»

  • Svar på spørsmål 106 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Provenyeffekt av tax-free-overskudd til utbytte og avgiftsendring som kompensasjon for inntektsbortfall, samt kapasitetsøkende investeringer. Publisert: 22.10.2019 14:37
  • Svar på spørsmål 107 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Riksveiinvesteringer og forventet klimautslipp Publisert: 28.10.2019 08:44
  • Svar på spørsmål 108 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019

    Prosjekter innen Ferjefri E39

    Publisert: 25.10.2019 12:11
  • Svar på spørsmål 109 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Provenyeffekt av å ikke bevilge penger i 2020 til kapasitetsøkende (trafikkøkende) veiprosjekter Publisert: 25.10.2019 12:11
  • Svar på spørsmål 110 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Prioriterte prosjekter til vegformål for oppfølgning av NTP Publisert: 22.10.2019 14:37
  • Svar på spørsmål 111 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Prioritering ved økt ramme til jernbaneformål Publisert: 25.10.2019 08:45
  • Svar på spørsmål 112 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Kostnad ved å redusere pris på månedskort i storbyområdene Publisert: 22.10.2019 14:37
  • Svar på spørsmål 113 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Elektrifisering av jernbanestrekninger Publisert: 23.10.2019 09:07
  • Svar på spørsmål 114 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019

    Elektrifisering av utredede jernbanestrekninger

    Publisert: 25.10.2019 12:11
  • Svar på spørsmål 115 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019

    Dobbeltspor Trondheim-Stjørdal

    Publisert: 25.10.2019 12:11
  • Svar på spørsmål 116 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Kostnad for Grenlandsbanen Publisert: 22.10.2019 14:37
  • Svar på spørsmål 117 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Kostnad for hurtigtog Publisert: 23.10.2019 09:07
  • Svar på spørsmål 118 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Hydrogentog på Nordlandsbanen Publisert: 25.10.2019 12:11
  • Svar på spørsmål 119 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Biogass-drevet tog på Rørosbanen Publisert: 25.10.2019 12:11
  • Svar på spørsmål 120 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Provenyeffekten av å øke avkortningen av pensjonen Publisert: 23.10.2019 09:07
  • Svar på spørsmål 121 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Provenyet på å øke minste pensjonsnivå til enslige minstepensjonister Publisert: 23.10.2019 09:07
  • Svar på spørsmål 122 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Pleiepenger - kostnader ved å reversere endringer Publisert: 23.10.2019 09:07
  • Svar på spørsmål 123 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Uføretrygd - reversere endring i barnetillegget Publisert: 23.10.2019 09:07
  • Svar på spørsmål 124 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Gi brukere av NAV med særlig lav inntekt mulighet til å bruke honnørkort Publisert: 23.10.2019 09:07
  • 1 2 3 > »