Budsjettspørsmål

Søk i spørsmål og svar

Begrens listen på kategori
Begrens listen på parti
Sortering



Oversikt over bevilgningsspørsmål fra Miljøpartiet De Grønne

  • Svar på spørsmål 72 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Engangsavgift, diverse spørsmål Publisert: 01.11.2019 09:58
  • Svar på spørsmål 76 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Klimagassutslipp i Norge for 2020 Publisert: 22.10.2019 11:48
  • Svar på spørsmål 77 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Utslippsreduksjoner Publisert: 25.10.2019 12:11
  • Svar på spørsmål 78 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Klimaeffekt av tiltak under programkategori 12.10 Publisert: 16.10.2019 08:29
  • Svar på spørsmål 79 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Klimaeffekt av tiltak under programkategori 12.20 Publisert: 18.10.2019 11:04
  • Svar på spørsmål 80 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019

    Effekt på klimagassutslipp under programkategori 12.30

    Publisert: 21.10.2019 15:58
  • Svar på spørsmål 81 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019

    Effekt på klimagassutslipp under programkategori 12.60

    Publisert: 21.10.2019 15:58
  • Svar på spørsmål 82 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019

    Effektene på klimagassutslipp, programkategori Internasjonal klimaarbeid

    Publisert: 25.10.2019 16:32
  • Svar på spørsmål 83 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Panteløsninger Publisert: 25.10.2019 12:11
  • Svar på spørsmål 84 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Skogvern Publisert: 25.10.2019 08:45
  • Svar på spørsmål 85 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Marin forsøpling Publisert: 25.10.2019 08:45
  • Svar på spørsmål 86 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Marin forsøpling Publisert: 25.10.2019 08:45
  • Svar på spørsmål 87 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Enova Publisert: 25.10.2019 12:11
  • Svar på spørsmål 88 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Enova Publisert: 25.10.2019 12:11
  • Svar på spørsmål 89 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019

    Utslippseffekten av budsjettforslagene under kap. 1428

    Publisert: 25.10.2019 16:32
  • Svar på spørsmål 90 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Hydrogenladestasjon Publisert: 25.10.2019 12:11
  • Svar på spørsmål 91 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Enova Publisert: 25.10.2019 12:11
  • Svar på spørsmål 92 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Elektrifisering av fritidsbåter Publisert: 23.10.2019 14:06
  • Svar på spørsmål 93 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Utslipp per programkategori for OEDs budsjett Publisert: 18.10.2019 11:04
  • Svar på spørsmål 94 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Flom og skred Publisert: 29.10.2019 16:03
  • Svar på spørsmål 95 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    SDØE - investering, inngåtte kontrakter Publisert: 21.10.2019 09:55
  • Svar på spørsmål 96 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Forskning - petroleum Publisert: 25.10.2019 12:11
  • Svar på spørsmål 97 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    SDØE - investering ikke besluttet Publisert: 25.10.2019 16:32
  • Svar på spørsmål 98 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    SDØE - lete- og feltutgifter ikke besluttet Publisert: 25.10.2019 16:32
  • Svar på spørsmål 99 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Kostnad ved å redusere prisen på alle NSBs billetter med 20% Publisert: 22.10.2019 09:15
  • Svar på spørsmål 100 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Effektene på klimagassutslipp innen luftfart Publisert: 18.10.2019 11:05
  • Svar på spørsmål 101 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Effektene på klimagassutslipp innen vegformål Publisert: 04.11.2019 16:14
  • Svar på spørsmål 102 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Effektene på klimagassutslipp innen særskilte transporttiltak Publisert: 18.10.2019 11:05
  • Svar på spørsmål 103 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Effektene på klimagassutslipp innen jernbaneformål Publisert: 18.10.2019 11:05
  • Svar på spørsmål 104 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Effektene på klimagassutslipp innen kystforvaltning Publisert: 18.10.2019 11:05
  • Svar på spørsmål 105 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Miljøkriterier i eksisterende og miljøkrav i fremtidige kontrakter om flyruter Publisert: 29.10.2019 16:03
  • Svar på spørsmål 106 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Provenyeffekt av tax-free-overskudd til utbytte og avgiftsendring som kompensasjon for inntektsbortfall, samt kapasitetsøkende investeringer. Publisert: 22.10.2019 14:37
    Kap. 4312 Avinor, post
    a) Hva vil være provenyeffekten av å overføre Avinors overskudd fra tax-free salg til utbytte til staten?

    b) Hva ville konsekvensen være for Avinors landingsavgifter om Avinor skulle kompensere for bortfall overskudd fra tax-free salg?

    c) Hvilke prosjekter og kostnader er i 2019 planlagt eller forventet hos Avinor i forbindelse med kapasitetsøkende utvidelser og endringer av sine eksisterende flyplasser?

    Spørsmålet er forelagt Samferdselsdepartementet, som har gitt følgende svar:

    «Samferdselsdepartementet har forelagt spørsmålet for Avinor, som opplyser følgende

    a) Samlet beregnet overskudd fra tax-free utgjorde om lag 2 600 mill. kroner før skatt for 2018 for Avinor. Dersom hele overskuddet skulle gis staten som utbytte, ville det gitt 572 mill. kroner i økte skatteinntekter og 2 028 mill. kroner i økt utbytte. Det er i denne beregningen forutsatt at Avinor får dekt inntektsbortfallet gjennom økte avgiftsinntekter, jf. svar på pkt. b) under.

    b) Samferdselsdepartementet har fastsatt inntektsrammen for Avinors start- og passasjeravgift for 2020 til 2 347 mill. kroner. Ved bortfall av tax-free-inntekter som beskrevet i pkt. a) ville denne kostbasen måtte øke tilsvarende inntektsbortfallet, det vil si med 2 600 mill. kroner.

    Forutsatt konstant volum ville man måtte øke start- og passasjeravgiftene med 111 pst., eller om lag 110 kroner per avreiste passasjer dersom hele økningen ble lagt på passasjeravgiften. Imidlertid ville en avgiftsøkning på dette nivået føre til en reduksjon i tilbud (flyruter) og etterspørsel etter flyreiser (grunnet høyere billettpriser), noe som ville ført til en ytterligere nødvendig økning i avgiftssatsene. Avinor har ikke gjort beregninger av hvilke volumeffekter en slik avgiftsøkning ville forventes å gi.

    c) Avinor har følgende store ekspansjons-/reinvesteringsprosjekter under planlegging og gjennomføring i 2019:

    • ● Utvidelse Non-Schengen mot øst på Oslo Lufthavn. Prosjektet er i gjennomføring og har forventet totalkostnad på 2,6 mrd. kroner.
    • ● Rehabilitering av eksisterende terminal og utvidelse på Tromsø lufthavn. Prosjektet er i forprosjekt og har anslått totalkostnad på om lag 1 mrd. kroner. Kostnadsestimatet vil detaljeres før gjennomføringsbeslutning.
    • ● Utvidelse av terminal på Trondheim lufthavn. Prosjektet er i skisseprosjekt og har anslått totalkostnad 0,8 mrd. kroner, kostnadsanslaget er usikkert da man er på et tidlig stadium i prosjektet.»
  • Svar på spørsmål 107 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Riksveiinvesteringer og forventet klimautslipp Publisert: 28.10.2019 08:44
  • Svar på spørsmål 108 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019

    Prosjekter innen Ferjefri E39

    Publisert: 25.10.2019 12:11
  • Svar på spørsmål 109 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Provenyeffekt av å ikke bevilge penger i 2020 til kapasitetsøkende (trafikkøkende) veiprosjekter Publisert: 25.10.2019 12:11
  • Svar på spørsmål 110 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Prioriterte prosjekter til vegformål for oppfølgning av NTP Publisert: 22.10.2019 14:37
  • Svar på spørsmål 111 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Prioritering ved økt ramme til jernbaneformål Publisert: 25.10.2019 08:45
  • Svar på spørsmål 112 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Kostnad ved å redusere pris på månedskort i storbyområdene Publisert: 22.10.2019 14:37
  • Svar på spørsmål 113 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Elektrifisering av jernbanestrekninger Publisert: 23.10.2019 09:07
  • Svar på spørsmål 114 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019

    Elektrifisering av utredede jernbanestrekninger

    Publisert: 25.10.2019 12:11
  • Svar på spørsmål 115 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019

    Dobbeltspor Trondheim-Stjørdal

    Publisert: 25.10.2019 12:11
  • Svar på spørsmål 116 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Kostnad for Grenlandsbanen Publisert: 22.10.2019 14:37
  • Svar på spørsmål 117 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Kostnad for hurtigtog Publisert: 23.10.2019 09:07
  • Svar på spørsmål 118 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Hydrogentog på Nordlandsbanen Publisert: 25.10.2019 12:11
  • Svar på spørsmål 119 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Biogass-drevet tog på Rørosbanen Publisert: 25.10.2019 12:11
  • Svar på spørsmål 120 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Provenyeffekten av å øke avkortningen av pensjonen Publisert: 23.10.2019 09:07
  • Svar på spørsmål 121 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Provenyet på å øke minste pensjonsnivå til enslige minstepensjonister Publisert: 23.10.2019 09:07
  • Svar på spørsmål 122 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Pleiepenger - kostnader ved å reversere endringer Publisert: 23.10.2019 09:07
  • Svar på spørsmål 123 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Uføretrygd - reversere endring i barnetillegget Publisert: 23.10.2019 09:07
  • Svar på spørsmål 124 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Gi brukere av NAV med særlig lav inntekt mulighet til å bruke honnørkort Publisert: 23.10.2019 09:07
  • 1 2 3 > »