Budsjettspørsmål

Søk i spørsmål og svar

Begrens listen på kategori
Begrens listen på parti
Sortering



Oversikt over bevilgningsspørsmål fra Miljøpartiet De Grønne

  • Svar på spørsmål 72 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Engangsavgift, diverse spørsmål Publisert: 01.11.2019 09:58
  • Svar på spørsmål 76 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Klimagassutslipp i Norge for 2020 Publisert: 22.10.2019 11:48
  • Svar på spørsmål 77 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Utslippsreduksjoner Publisert: 25.10.2019 12:11
  • Svar på spørsmål 78 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Klimaeffekt av tiltak under programkategori 12.10 Publisert: 16.10.2019 08:29
  • Svar på spørsmål 79 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Klimaeffekt av tiltak under programkategori 12.20 Publisert: 18.10.2019 11:04
  • Svar på spørsmål 80 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019

    Effekt på klimagassutslipp under programkategori 12.30

    Publisert: 21.10.2019 15:58
  • Svar på spørsmål 81 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019

    Effekt på klimagassutslipp under programkategori 12.60

    Publisert: 21.10.2019 15:58
  • Svar på spørsmål 82 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019

    Effektene på klimagassutslipp, programkategori Internasjonal klimaarbeid

    Publisert: 25.10.2019 16:32
  • Svar på spørsmål 83 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Panteløsninger Publisert: 25.10.2019 12:11
  • Svar på spørsmål 84 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Skogvern Publisert: 25.10.2019 08:45
  • Svar på spørsmål 85 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Marin forsøpling Publisert: 25.10.2019 08:45
  • Svar på spørsmål 86 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Marin forsøpling Publisert: 25.10.2019 08:45
  • Svar på spørsmål 87 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Enova Publisert: 25.10.2019 12:11
  • Svar på spørsmål 88 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Enova Publisert: 25.10.2019 12:11
  • Svar på spørsmål 89 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019

    Utslippseffekten av budsjettforslagene under kap. 1428

    Publisert: 25.10.2019 16:32
  • Svar på spørsmål 90 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Hydrogenladestasjon Publisert: 25.10.2019 12:11
  • Svar på spørsmål 91 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Enova Publisert: 25.10.2019 12:11
  • Svar på spørsmål 92 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Elektrifisering av fritidsbåter Publisert: 23.10.2019 14:06
  • Svar på spørsmål 93 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Utslipp per programkategori for OEDs budsjett Publisert: 18.10.2019 11:04
  • Svar på spørsmål 94 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Flom og skred Publisert: 29.10.2019 16:03
  • Svar på spørsmål 95 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    SDØE - investering, inngåtte kontrakter Publisert: 21.10.2019 09:55
  • Svar på spørsmål 96 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Forskning - petroleum Publisert: 25.10.2019 12:11
  • Svar på spørsmål 97 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    SDØE - investering ikke besluttet Publisert: 25.10.2019 16:32
  • Svar på spørsmål 98 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    SDØE - lete- og feltutgifter ikke besluttet Publisert: 25.10.2019 16:32
  • Svar på spørsmål 99 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Kostnad ved å redusere prisen på alle NSBs billetter med 20% Publisert: 22.10.2019 09:15
  • Svar på spørsmål 100 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Effektene på klimagassutslipp innen luftfart Publisert: 18.10.2019 11:05
  • Svar på spørsmål 101 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Effektene på klimagassutslipp innen vegformål Publisert: 04.11.2019 16:14
  • Svar på spørsmål 102 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Effektene på klimagassutslipp innen særskilte transporttiltak Publisert: 18.10.2019 11:05
  • Svar på spørsmål 103 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Effektene på klimagassutslipp innen jernbaneformål Publisert: 18.10.2019 11:05
  • Svar på spørsmål 104 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Effektene på klimagassutslipp innen kystforvaltning Publisert: 18.10.2019 11:05
  • Svar på spørsmål 105 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Miljøkriterier i eksisterende og miljøkrav i fremtidige kontrakter om flyruter Publisert: 29.10.2019 16:03
  • Svar på spørsmål 106 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Provenyeffekt av tax-free-overskudd til utbytte og avgiftsendring som kompensasjon for inntektsbortfall, samt kapasitetsøkende investeringer. Publisert: 22.10.2019 14:37
  • Svar på spørsmål 107 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Riksveiinvesteringer og forventet klimautslipp Publisert: 28.10.2019 08:44
  • Svar på spørsmål 108 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019

    Prosjekter innen Ferjefri E39

    Publisert: 25.10.2019 12:11
  • Svar på spørsmål 109 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Provenyeffekt av å ikke bevilge penger i 2020 til kapasitetsøkende (trafikkøkende) veiprosjekter Publisert: 25.10.2019 12:11
  • Svar på spørsmål 110 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Prioriterte prosjekter til vegformål for oppfølgning av NTP Publisert: 22.10.2019 14:37
  • Svar på spørsmål 111 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Prioritering ved økt ramme til jernbaneformål Publisert: 25.10.2019 08:45
  • Svar på spørsmål 112 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Kostnad ved å redusere pris på månedskort i storbyområdene Publisert: 22.10.2019 14:37
  • Svar på spørsmål 113 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Elektrifisering av jernbanestrekninger Publisert: 23.10.2019 09:07
  • Svar på spørsmål 114 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019

    Elektrifisering av utredede jernbanestrekninger

    Publisert: 25.10.2019 12:11
  • Svar på spørsmål 115 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019

    Dobbeltspor Trondheim-Stjørdal

    Publisert: 25.10.2019 12:11
  • Svar på spørsmål 116 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Kostnad for Grenlandsbanen Publisert: 22.10.2019 14:37
  • Svar på spørsmål 117 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Kostnad for hurtigtog Publisert: 23.10.2019 09:07
  • Svar på spørsmål 118 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Hydrogentog på Nordlandsbanen Publisert: 25.10.2019 12:11
  • Svar på spørsmål 119 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Biogass-drevet tog på Rørosbanen Publisert: 25.10.2019 12:11
  • Svar på spørsmål 120 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Provenyeffekten av å øke avkortningen av pensjonen Publisert: 23.10.2019 09:07
  • Svar på spørsmål 121 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Provenyet på å øke minste pensjonsnivå til enslige minstepensjonister Publisert: 23.10.2019 09:07
  • Svar på spørsmål 122 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Pleiepenger - kostnader ved å reversere endringer Publisert: 23.10.2019 09:07
  • Svar på spørsmål 123 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Uføretrygd - reversere endring i barnetillegget Publisert: 23.10.2019 09:07
    Kap. 2655 Uførhet, post 70 Uføretrygd
    Hva vil det koste å reversere endringene i barnetillegget for uføre som ble gjennomført i statsbudsjettet for 2015?

    Spørsmålet er forelagt Arbeids- og sosialdepartementet, som har gitt følgende svar:

    «Endringen i barnetillegget fra 2016 innebærer at uføretrygd og barnetillegg samlet ikke skal overstige 95 pst. av tidligere inntekt, jf. Innst.81 L (2014-2015). For uføretrygdede som per 31.12.2015 hadde barnetillegg ble de nye reglene opprinnelig innfaset i en overgangsperiode på tre år. Denne er senere utvidet til 2021 (5 år). Taket blir i overgangsperioden fastsatt til 110 pst. i 2016, 107 pst. i 2017, 104 pst. i 2018, 101 pst. i 2019, 98 pst i 2020. Fra 2021 vil inntektstaket på 95 pst. gjelde for alle.

    Da forslaget ble innført, ble det anslått en innsparing på 32 mill. kroner, og en helårseffekt på 47 mill. kroner ved full innfasing. De reviderte overgangsreglene som trådte i kraft fra 2017 ble anslått til å gi en årlig innsparing på 3 mill. kroner per år i perioden 2017–2021 (i alt 15 mill. kroner).

    Nye data tyder på at endringen kan ha hatt større effekt enn tidligere anslått. Basert på tall fra juni 2019 anslås det at endringen kan ha medført at 1895 personer har fått lavere barnetillegg, med et gjennomsnittlig beløp per mottaker på 43900 kroner. Det tilsvarer en årlig innsparing på 1895*43900=83 mill. kroner. Hvis vi justerer med endring i anslått G fra 2019 til 2020, og legger på ytterligere 3 mill. kroner i anslått innsparingseffekt av overgangsreglene i 2020, gir dette en anslått innsparing i 2020 på 83*(102425/98866)+3=89 mill. kroner.

    Merutgiftene ved å reversere endringene i barnetillegget fra 1. januar 2020 kan da anslås til 89 mill. kroner.

    Dette er vesentlig høyere merutgifter enn oppgitt som svar på samme spørsmål høsten 2018. Det skyldes altså at det nå foreligger bedre datagrunnlag for å anslå effektene. Anslaget er likevel usikkert.»

  • Svar på spørsmål 124 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 10.10.2019
    Gi brukere av NAV med særlig lav inntekt mulighet til å bruke honnørkort Publisert: 23.10.2019 09:07
  • 1 2 3 > »