Spørsmål knyttet til korona-tiltak

Søk i spørsmål og svar

Begrens listen på kategori
Begrens listen på parti
Sortering



Oversikt over alle spørsmål

  • Svar på spørsmål 3 fra Finanskomiteen/Rødts fraksjon av 13.03.2020
    Utvide permitteringsperioden til 52 uker Publisert: 19.03.2020 13:07
  • Svar på spørsmål 2 fra Finanskomiteen/Rødts fraksjon av 13.03.2020
    Full lønn ved bortfall av arbeidsgiverperiode Publisert: 19.03.2020 13:07
  • Svar på spørsmål 14 fra Finanskomiteen/FRPs fraksjon av 14.03.2020
    Iverksettelse av endringene i permtteringsregelverket Publisert: 19.03.2020 13:07
  • Svar på spørsmål 12 fra Finanskomiteen/FRPs fraksjon av 13.03.2020
    Permisjon med lønn til enkeltmannsforetak og frilansere Publisert: 19.03.2020 13:07
  • Svar på spørsmål 1 fra Finanskomiteen/Rødts fraksjon av 13.03.2020
    Sikre inntekten til lærlinger Publisert: 19.03.2020 13:07
  • Svar på spørsmål 10 fra Finanskomiteen/FRPs fraksjon av 13.03.2020
    Dagpenger ved yrkesforbud Publisert: 19.03.2020 13:07
  • Svar på spørsmål 11 fra Finanskomiteen/FRPs fraksjon av 13.03.2020
    Rett til permisjon i arbeidsmiljøloven Publisert: 19.03.2020 13:07
  • Svar på spørsmål 2 fra Finanskomiteen/FRPs fraksjon av 13.03.2020
    Full lønn ved koronarelatert fravær Publisert: 19.03.2020 13:07
  • Svar på spørsmål 1 fra Finanskomiteen/FRPs fraksjon av 13.03.2020
    Full lønn under permittering Publisert: 19.03.2020 13:07
  • Svar på spørsmål 54 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 13.03.2020
    Redusert arbeidsgiverperiode sykepenger Publisert: 19.03.2020 13:07
  • Svar på spørsmål 52 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 13.03.2020
    Ordning for selvstendige og frilansere ved inntektsbortfall Publisert: 19.03.2020 13:07
  • Svar på spørsmål 53 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 13.03.2020
    Øke antall dager med omsorgspenger Publisert: 19.03.2020 13:07
  • Svar på spørsmål 2 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 13.03.2020
    Full lønn under permittering i 13 dager Publisert: 19.03.2020 13:07
  • Svar på spørsmål 1 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 13.03.2020
    Full lønn under permittering i 13 dager Publisert: 19.03.2020 13:07
  • Svar på spørsmål 6 fra Finanskomiteen/SVs fraksjon av 13.03.2020

    Økt kompensasjonsgrad under permittering

    Publisert: 19.03.2020 13:07
  • Svar på spørsmål 44 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 16.03.2020

    Lovteknisk bistand

    Publisert: 18.03.2020 14:11
  • Svar på spørsmål 39 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 16.03.2020

    Fordeling av økt rammetilskudd til fylkene

    Publisert: 18.03.2020 14:06
  • Svar på spørsmål 3 fra Finanskomiteen/SVs fraksjon av 14.03.2020
    Den økonomiske situasjonen fremover Publisert: 18.03.2020 14:03
  • Svar på spørsmål 2 fra Finanskomiteen/SVs fraksjon av 14.03.2020
    Redusere lav mva.-sats Publisert: 18.03.2020 14:03
  • Svar på spørsmål 1 fra Finanskomiteen/SVs fraksjon av 14.03.2020
    Suspensjon av inntektsgrenser i Lånekassen Publisert: 18.03.2020 14:03
  • Svar på spørsmål 2 fra Finanskomiteen/SPs fraksjon av 14.03.2020
    Redusere lav mva.-sats Publisert: 18.03.2020 14:03
  • Svar på spørsmål 3 fra Finanskomiteen/SPs fraksjon av 14.03.2020
    Den økonomiske situasjonen fremover Publisert: 18.03.2020 14:03
  • Svar på spørsmål 2 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 14.03.2020
    Redusere lav mva.-sats Publisert: 18.03.2020 14:03
  • Svar på spørsmål 1 fra Finanskomiteen/SPs fraksjon av 14.03.2020
    Suspensjon av inntektsgrenser i Lånekassen Publisert: 18.03.2020 14:03
  • Svar på spørsmål 1 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 14.03.2020
    Mva.-fritak for kunst og kultur Publisert: 18.03.2020 14:03
  • Svar på spørsmål 24 fra Finanskomiteen/FRPs fraksjon av 14.03.2020
    Den økonomiske situasjonen fremover Publisert: 18.03.2020 14:03
  • Svar på spørsmål 23 fra Finanskomiteen/FRPs fraksjon av 14.03.2020
    Redusere lav mva.-sats Publisert: 18.03.2020 14:03
  • Svar på spørsmål 22 fra Finanskomiteen/FRPs fraksjon av 14.03.2020
    Suspensjon av inntektsgrenser i Lånekassen Publisert: 18.03.2020 14:03
  • Svar på spørsmål 19 fra Finanskomiteen/FRPs fraksjon av 14.03.2020
    Nødlån til båter innen turistnæringen Publisert: 18.03.2020 14:03
  • Svar på spørsmål 20 fra Finanskomiteen/FRPs fraksjon av 14.03.2020
    Betalingsutsettelse for merverdiavgift, forskuddsskatt og arbeidsgiveravgift for reiselivet Publisert: 18.03.2020 14:03
  • Svar på spørsmål 16 fra Finanskomiteen/FRPs fraksjon av 14.03.2020
    Formuesskatt og kommunene Publisert: 18.03.2020 14:03
  • Svar på spørsmål 17 fra Finanskomiteen/FRPs fraksjon av 14.03.2020
    Foreldrebetaling barnehage Publisert: 18.03.2020 14:03
  • Svar på spørsmål 18 fra Finanskomiteen/FRPs fraksjon av 14.03.2020
    Fjerne inntektsbegrensning stipend Publisert: 18.03.2020 14:03
  • Svar på spørsmål 15 fra Finanskomiteen/FRPs fraksjon av 14.03.2020
    Formuesskatt og kommunene Publisert: 18.03.2020 14:03
  • Svar på spørsmål 13 fra Finanskomiteen/FRPs fraksjon av 13.03.2020
    Kompensasjon foreldrebetaling Publisert: 18.03.2020 14:03
  • Svar på spørsmål 9 fra Finanskomiteen/FRPs fraksjon av 13.03.2020
    Utsatt formuesskatt sml. med 2016-ordningen Publisert: 18.03.2020 14:03
  • Svar på spørsmål 7 fra Finanskomiteen/FRPs fraksjon av 13.03.2020
    CO2-avgift på innenriks luftfart Publisert: 18.03.2020 14:03
  • Svar på spørsmål 8 fra Finanskomiteen/FRPs fraksjon av 13.03.2020
    Forskuddstrekk og arbeidsgiveravgift utsettelse fra 15. mars til 15. april Publisert: 18.03.2020 14:03
  • Svar på spørsmål 5 fra Finanskomiteen/FRPs fraksjon av 13.03.2020
    Ordning der skatteytere i formuesskatteposisjon slipper utbytteskatt. Publisert: 18.03.2020 14:02
  • Svar på spørsmål 4 fra Finanskomiteen/FRPs fraksjon av 13.03.2020
    Midlertidig fritak formuesskatt Publisert: 18.03.2020 14:02
  • Svar på spørsmål 6 fra Finanskomiteen/FRPs fraksjon av 13.03.2020
    Utsatt innbetaling mva Publisert: 18.03.2020 14:02
  • Svar på spørsmål 51 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 16.03.2020
    Forskuddsskatt personlig næringsdrivende utsettelse til 15. september Publisert: 18.03.2020 14:02
  • Svar på spørsmål 50 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 16.03.2020
    Forskuddsskatt personlig næringsdrivende Publisert: 18.03.2020 14:02
  • Svar på spørsmål 3 fra Finanskomiteen/FRPs fraksjon av 13.03.2020
    Midlertidig fritak for arbeidsgiveravgiften Publisert: 18.03.2020 14:02
  • Svar på spørsmål 49 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 16.03.2020
    Virkning av å øke maksimal grense for tilbakeføring av overskudd Publisert: 18.03.2020 14:02
    Ber om lovteknisk bistand, provenyberegning og antatt likviditetseffekt av å endre beløpsgrensen for å tilbake overskudd til hhv. 40 og 50 millioner kroner av selskapsunderskudd i 2020 mot beskattet overskudd de to foregående årene.

    Forslaget som er fremlagt i Prop. 53 LS (2019–2020), kapittel 2, innebærer at underskudd i 2020 kan føres tilbake mot beskattet overskudd i 2018 og 2019, oppad begrenset til 30 mill. kroner. I praksis innebærer ordningen en refusjon av skatteverdien av underskudd i 2020 oppad begrenset til 22 pst. av samlet, positiv alminnelig inntekt i 2018 og 2019, og oppad begrenset til 6,6 mill. kroner (22. pst. av maksgrensen på 30 mill. kroner). Finansskattepliktige selskap betaler 25 pst. skatt på alminnelig inntekt og får beregnet refusjon med 25 pst. av tilbakeført underskudd.

    Effekten av ordningen er midlertidig. Når underskudd tilbakeføres mot overskudd tidligere år, vil det bli mindre underskudd til fremføring til 2021 og senere år. Tiltaket fører dermed til at de påløpte skatteinntektene fra 2021 og fremover blir høyere. Besparelsen for selskapene og kostnaden for staten utgjør renteeffekten av å gi selskapene fremskyndet skattefradrag for underskuddet. Renteeffekten er langt lavere enn likviditetstilskuddet til bedriftene. Videre vil deler av de årlige, fremførbare underskuddene i selskapssektoren aldri komme til fradrag, men bortfalle dersom virksomheten opphører. Departementet antar at dette vil utgjøre en forholdsvis liten andel av det kortsiktige provenytapet.

    Beløpsgrensen reduserer usikkerhet knyttet til hvor stort provenytapet ved ordningen vil bli. Beløpsgrensen motvirker uønskede tilpasninger til ordningen. Med den foreslåtte midlertidige tilbakeføringsadgangen vil det oppstå en økt skattemotivasjon til å realisere latente tap, særlig i interne konsernforhold, der slik realisering ikke innebærer noen endring i konsernets disponeringsrett over de eiendelene. Ordningen kan også gi insentiver til å kjøpe opp og innfusjonere underskuddsselskap som i utgangspunktet ikke er i posisjon til å tilbakeføre underskudd, samt andre former for skattetilpasninger. Det kan oppstå økt press for å fremskynde tidfesting av kostnader og utsette tidfesting av inntekter. I grenseoverskridende situasjoner kan motivasjonen til å redusere inntekter og øke utgifter i Norge bli sterkere. De nevnte forholdene vil innebære et større kontrollbehov.

    Slike tilpasningene vil innebære kostnader for skattyter, og det kan antas at disse tilpasningsmulighetene er mest tilgjengelig for store aktører. En beløpsgrense for tilbakeføring av underskudd motvirker kostnadskrevende tilpasninger for å få utbetalt fradrag for store underskudd. Dersom beløpsgrensen øker, vil det kunne oppstå flere tilfeller hvor slike tilpasninger lønner seg.

    Det relativt høye taket i den foreslåtte ordningen, på 30 mill. kroner, sikrer at de fleste små og mellomstore bedrifter med underskudd i år og tidligere overskudd får full nytte av ordningen.

    På usikkert grunnlag anslår departementet at å øke maksimalt underskudd for tilbakeføring fra 30 mill. kroner til henholdsvis 40 og 50 mill. kroner, øker påløpt provenytap med hhv. 200 og 300 mill. kroner sammenlignet med regjeringens forslag. Provenytapet bokføres i 2021. Endring i provenytap vil tilsvare endring i likviditetstilførsel til selskapene.

    Lovteknisk bistand:

    I forslaget til endring av skatteloven § 16-62 må det vedtas følgende endringer om økt tilbakeføring av underskudd med henholdsvis 40 millioner og 50 millioner kroner skal gjennomføres:

    § 16-62 annet ledd skal lyde:

    (2) Det gis ikke fradrag i skatt for del av underskudd som overstiger [40] millioner kroner.

    § 16-62 fjerde ledd siste punktum skal lyde:

    Beløpsgrensen for tilbakeføring på [40] millioner kroner per underskuddsår, jf. annet ledd, fordeles mellom selskapene i samme forhold.

    Skal alternativet med 50 millioner kroner vedtas, byttes beløpet i klammeparentesene ut med 50.

  • Svar på spørsmål 47 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 16.03.2020
    Lånegarantier for norske banker Publisert: 18.03.2020 14:02
  • Svar på spørsmål 48 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 16.03.2020
    Likviditetstilførsel ved tilbakeføring av underskudd Publisert: 18.03.2020 14:02
  • Svar på spørsmål 43 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 16.03.2020
    Proveny ved å utsette arbeidsgiveravgift for de med lav mva.-sats Publisert: 18.03.2020 14:02
  • Svar på spørsmål 45 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 16.03.2020
    Private småflyplasser og flypassasjeravgift Publisert: 18.03.2020 14:02
  • Svar på spørsmål 46 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 16.03.2020
    Lånegarantier overfor norsk næringsliv Publisert: 18.03.2020 14:02
  • « < 1 2 3 4 5 6 7 8 > »