Spørsmål knyttet til korona-tiltak

Søk i spørsmål og svar

Begrens listen på kategori
Begrens listen på parti
Sortering



Oversikt over alle spørsmål

  • Svar på spørsmål 69 fra Finanskomiteen/FRPs fraksjon av 28.03.2020
    Tannhelsetjenesten - bortfall av inntekter Publisert: 29.03.2020 19:59
  • Svar på spørsmål 67 fra Finanskomiteen/FRPs fraksjon av 28.03.2020
    Regionale helseforetak og ideelle sykehus - likviditetsbehov Publisert: 29.03.2020 19:59
  • Svar på spørsmål 55 fra Finanskomiteen/FRPs fraksjon av 28.03.2020
    Haugesund lufthavn Publisert: 29.03.2020 19:59
  • Svar på spørsmål 64 fra Finanskomiteen/FRPs fraksjon av 28.03.2020
    Strategi for å stanse korona-epidemien Publisert: 29.03.2020 19:59
  • Svar på spørsmål 66 fra Finanskomiteen/FRPs fraksjon av 28.03.2020
    Ekspertgruppe for samfunnsøkonomiske konsekvenser av smitteverntiltak Publisert: 29.03.2020 19:59
  • Svar på spørsmål 54 fra Finanskomiteen/FRPs fraksjon av 28.03.2020
    Dagpenger - sikrer at ansatte ved en kulturinstitusjoner med minst 50 pst offentlig støtte får rett til dagpenger Publisert: 29.03.2020 19:59
  • Svar på spørsmål 53 fra Finanskomiteen/FRPs fraksjon av 28.03.2020
    Dagpenger - offentlig ansatte eller ansatte ved kulturinstitusjoner med minst 50 pst offentlig støtte Publisert: 29.03.2020 19:59
  • Svar på spørsmål 51 fra Finanskomiteen/FRPs fraksjon av 28.03.2020
    Dagpenger og omsorgspenger - kan personer motta dette samtidig? Publisert: 29.03.2020 19:59
  • Svar på spørsmål 52 fra Finanskomiteen/FRPs fraksjon av 28.03.2020
    Sykepenger og omsorgspenger - kan det mottas samtidig? Publisert: 29.03.2020 19:59
  • Svar på spørsmål 49 fra Finanskomiteen/FRPs fraksjon av 28.03.2020
    Uføretrygd - uføre med gradert trygd får 100 prosent uføregrad ut 2020 Publisert: 29.03.2020 19:59
  • Svar på spørsmål 50 fra Finanskomiteen/FRPs fraksjon av 28.03.2020
    Sykepenger - kriterier ved karantene Publisert: 29.03.2020 19:59
  • Svar på spørsmål 46 fra Finanskomiteen/FRPs fraksjon av 28.03.2020
    Dagpenger - øke til 80 % opp til 4 G Publisert: 29.03.2020 19:59
  • Svar på spørsmål 47 fra Finanskomiteen/FRPs fraksjon av 28.03.2020
    Dagpenger - krav til arbeidstidreduksjon reduseres til 20 pst. Publisert: 29.03.2020 19:59
  • Svar på spørsmål 48 fra Finanskomiteen/FRPs fraksjon av 28.03.2020
    Overgangsstønad - forlenget ut hele 2020 uten krav om aktivitet Publisert: 29.03.2020 19:59
  • Svar på spørsmål 45 fra Finanskomiteen/FRPs fraksjon av 28.03.2020
    Dagpenger - nye regler gyldig fra og med 13.mars Publisert: 29.03.2020 19:59
  • Svar på spørsmål 44 fra Finanskomiteen/FRPs fraksjon av 28.03.2020
    Dagpenger - ingen permitterte får reduserte dagpenger til og med oktober 2020 Publisert: 29.03.2020 19:59
  • Svar på spørsmål 42 fra Finanskomiteen/FRPs fraksjon av 28.03.2020
    Kommunenes tilgang på lånekapital Publisert: 29.03.2020 19:59
  • Svar på spørsmål 41 fra Finanskomiteen/FRPs fraksjon av 28.03.2020
    Økning i Husbankens låneramme Publisert: 29.03.2020 19:59
  • Svar på spørsmål 40 fra Finanskomiteen/FRPs fraksjon av 28.03.2020
    Senke kravet til egenandel på bostøtten Publisert: 29.03.2020 19:59
  • Svar på spørsmål 39 fra Finanskomiteen/FRPs fraksjon av 28.03.2020
    Økt inntektsgrense for bostøtte Publisert: 29.03.2020 19:59
  • Svar på spørsmål 101 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 28.03.2020
    Flom og skred Publisert: 29.03.2020 19:59
  • Svar på spørsmål 100 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 28.03.2020
    Hydrogenprosjekter Publisert: 29.03.2020 19:59
  • Svar på spørsmål 99 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 28.03.2020
    Utbyggingsprosjekter på sokkelen - PUD/PAD Publisert: 29.03.2020 19:59
  • Svar på spørsmål 97 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 28.03.2020
    Kompensasjon til reiseselskapene Publisert: 29.03.2020 19:59
  • Svar på spørsmål 98 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 28.03.2020
    Garantier for Reisegarantifondet Publisert: 29.03.2020 19:59
  • Svar på spørsmål 94 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 28.03.2020
    Støtte til CEPI - immaterielle rettigheter og prising av vaksiner Publisert: 29.03.2020 19:59
  • Svar på spørsmål 96 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 28.03.2020
    Reisegarantifondet – om ordningen Publisert: 29.03.2020 19:59
  • Svar på spørsmål 93 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 28.03.2020
    Tannhelsetjenesten - bortfall av inntekter Publisert: 29.03.2020 19:59
  • Svar på spørsmål 79 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 28.03.2020
    Haugesund lufthavn Publisert: 29.03.2020 19:59
  • Svar på spørsmål 10 fra Finanskomiteen/SPs fraksjon av 20.03.2020

    Evaluering av ordningen

    Publisert: 21.03.2020 13:36
  • Svar på spørsmål 11 fra Finanskomiteen/SPs fraksjon av 20.03.2020
    Hvordan bankenes kapitaldekning påvirkes Publisert: 21.03.2020 13:33
  • Svar på spørsmål 9 fra Finanskomiteen/SPs fraksjon av 20.03.2020
    Fordeling av garantirammen Publisert: 21.03.2020 13:33
  • Svar på spørsmål 61 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 20.03.2020
    Administreringen av garantiordningen Publisert: 21.03.2020 13:33
  • Svar på spørsmål 60 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 20.03.2020
    Finanstilsynets rolle i garantiordningen Publisert: 21.03.2020 13:33
  • Svar på spørsmål 59 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 20.03.2020
    Tapsavsetning for ordningen Publisert: 21.03.2020 13:33
  • Svar på spørsmål 57 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 20.03.2020
    Kontroll med bankenes bruk av ordningen Publisert: 21.03.2020 13:33
  • Svar på spørsmål 58 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 20.03.2020
    Mulighetene for utbytte Publisert: 21.03.2020 13:33
  • Svar på spørsmål 56 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 20.03.2020
    Kontrollmekanismer Publisert: 21.03.2020 13:33
  • Svar på spørsmål 55 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 20.03.2020
    Bankenes skjønn Publisert: 21.03.2020 13:33
    Hva er departementets vurdering av å la bankene utøve skjønn i tildelingen av lån, fremfor å operere med tydeligere kriterier slik statsstøtteregelverket tillater?

    Departementet har lagt vekt på at garantiordningen bør legge til rette for rask og effektiv formidling av likviditet fra finansforetakene til bedriftene. For at finansforetakene skal kunne innvilge lån uten unødvendige forsinkelser, bør ordningen legges opp på en måte som ikke innebærer behov for saksbehandling ved innvilgelse av garantien. Det er særlig viktig i den situasjonen norsk økonomi er i nå, siden tiltakene mot Covid-19-utbruddet reduserer den operasjonelle kapasiteten både hos finansforetakene og i forvaltningen. En slik ordning forutsetter imidlertid at loven og utfyllende forskrift gir klare regler om hvorvidt et lån er omfattet av garantien eller ikke, og om låntakerbedriften faller inn under ordningen.

    I lovforslaget § 3 er der derfor gitt hovedregler for hvilke bedrifter som kan motta garanterte lån, mens det i § 5 er regler om hvilke lån som kvalifiserer for garanti. Begge paragrafer må utfylles av forskriftsregler, bl.a. for å sikre at ordningen fullt ut samsvarer med kravene i EU-kommisjonens midlertidige rammeverk for statsstøtte i form av denne typen ordninger. Departementet arbeider nå med utkast til forskriftsregler med sikte på at alle relevante kvantitative regler og kriterier som er gitt i statsstøtteregelverket, blir gjort gjeldende for garantiordningen.

    Et viktig trekk med den foreslåtte garantiordningen er å dra nytte av finansforetakenes kredittvurderingsekspertise. Ordningen bygger på en risikodeling mellom staten og finansforetakene fra første tapte utlånskrone, slik at en bevarer finansforetakets insentiver til å gjøre gode kredittvurderinger. I dette ligger det også at det er opp til finansforetaket i hvert enkelt tilfelle å avgjøre om en lånesøknad skal innvilges, basert på en vurdering av om de ulike vilkårene er oppfylt.

    Det er ikke alle kravene i statsstøtteregelverket som er like håndfaste. For eksempel kan statsgaranterte lån bare ytes til «undertakings facing a sudden liquidity shortage». Etter lovforslaget § 3 er derfor ordningen avgrenset til bedrifter som står overfor en akutt likviditetsmangel. I proposisjonen viser departementet til at hva som skal anses som akutt likviditetsmangel i denne sammenhengen, bør vurderes konkret av finansforetakene i det enkelte tilfelle. Departementet viser også til at finansforetakene i den utstrekning statsstøttereglene gir rom for det, bør kunne utøve skjønn i vurderingen av om likviditetsmangelen er alvorlig nok til at bedriften bør prioriteres, og herunder eventuelt anvende differensierte kriterier for prioritering mellom ulike næringer eller låntakergrupper i samsvar med statsstøttereglenes vilkår om likebehandling.

  • Svar på spørsmål 25 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 16.03.2020
    Pakkereiseloven Publisert: 21.03.2020 10:02
  • Svar på spørsmål 8 fra Finanskomiteen/SPs fraksjon av 20.03.2020
    Redusere lav mva.-sats Publisert: 21.03.2020 10:02
  • Svar på spørsmål 21 fra Finanskomiteen/FRPs fraksjon av 14.03.2020

    Garanti fra staten for reisegarantifondet

    Publisert: 19.03.2020 16:32
  • Svar på spørsmål 7 fra Finanskomiteen/SVs fraksjon av 13.03.2020
    Aktivitetsplikt sosialhjelp Publisert: 19.03.2020 13:07
  • Svar på spørsmål 8 fra Finanskomiteen/SVs fraksjon av 13.03.2020
    Feriepenger på dagpenger Publisert: 19.03.2020 13:07
  • Svar på spørsmål 5 fra Finanskomiteen/SVs fraksjon av 13.03.2020
    Full lønn under permittering Publisert: 19.03.2020 13:07
  • Svar på spørsmål 4 fra Finanskomiteen/SVs fraksjon av 13.03.2020
    Utvidet rett til omsorgspenger Publisert: 19.03.2020 13:07
  • Svar på spørsmål 6 fra Finanskomiteen/SPs fraksjon av 13.03.2020
    Endringer i permitteringsregelverket Publisert: 19.03.2020 13:07
  • Svar på spørsmål 7 fra Finanskomiteen/SPs fraksjon av 13.03.2020
    Redusert arbeidsgiverperiode sykepenger Publisert: 19.03.2020 13:07
  • Svar på spørsmål 4 fra Finanskomiteen/SPs fraksjon av 13.03.2020
    Ordning for selvstendig næringsdrivende Publisert: 19.03.2020 13:07
  • Svar på spørsmål 5 fra Finanskomiteen/SPs fraksjon av 13.03.2020
    Redusert arbeidsgiverperiode og utvidet rett til omsorgspenger Publisert: 19.03.2020 13:07
  • « < 1 2 3 4 5 6 7 8 > »