Spørsmål knyttet til korona-tiltak

Søk i spørsmål og svar

Begrens listen på kategori
Begrens listen på parti
Sortering



Oversikt over alle spørsmål

  • Svar på spørsmål 3 fra Finanskomiteen/Rødts fraksjon av 13.03.2020
    Utvide permitteringsperioden til 52 uker Publisert: 19.03.2020 13:07
  • Svar på spørsmål 2 fra Finanskomiteen/Rødts fraksjon av 13.03.2020
    Full lønn ved bortfall av arbeidsgiverperiode Publisert: 19.03.2020 13:07
  • Svar på spørsmål 14 fra Finanskomiteen/FRPs fraksjon av 14.03.2020
    Iverksettelse av endringene i permtteringsregelverket Publisert: 19.03.2020 13:07
  • Svar på spørsmål 12 fra Finanskomiteen/FRPs fraksjon av 13.03.2020
    Permisjon med lønn til enkeltmannsforetak og frilansere Publisert: 19.03.2020 13:07
  • Svar på spørsmål 1 fra Finanskomiteen/Rødts fraksjon av 13.03.2020
    Sikre inntekten til lærlinger Publisert: 19.03.2020 13:07
  • Svar på spørsmål 10 fra Finanskomiteen/FRPs fraksjon av 13.03.2020
    Dagpenger ved yrkesforbud Publisert: 19.03.2020 13:07
  • Svar på spørsmål 11 fra Finanskomiteen/FRPs fraksjon av 13.03.2020
    Rett til permisjon i arbeidsmiljøloven Publisert: 19.03.2020 13:07
  • Svar på spørsmål 2 fra Finanskomiteen/FRPs fraksjon av 13.03.2020
    Full lønn ved koronarelatert fravær Publisert: 19.03.2020 13:07
  • Svar på spørsmål 1 fra Finanskomiteen/FRPs fraksjon av 13.03.2020
    Full lønn under permittering Publisert: 19.03.2020 13:07
  • Svar på spørsmål 54 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 13.03.2020
    Redusert arbeidsgiverperiode sykepenger Publisert: 19.03.2020 13:07
  • Svar på spørsmål 52 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 13.03.2020
    Ordning for selvstendige og frilansere ved inntektsbortfall Publisert: 19.03.2020 13:07
  • Svar på spørsmål 53 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 13.03.2020
    Øke antall dager med omsorgspenger Publisert: 19.03.2020 13:07
  • Svar på spørsmål 2 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 13.03.2020
    Full lønn under permittering i 13 dager Publisert: 19.03.2020 13:07
  • Svar på spørsmål 1 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 13.03.2020
    Full lønn under permittering i 13 dager Publisert: 19.03.2020 13:07
  • Svar på spørsmål 6 fra Finanskomiteen/SVs fraksjon av 13.03.2020

    Økt kompensasjonsgrad under permittering

    Publisert: 19.03.2020 13:07
  • Svar på spørsmål 44 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 16.03.2020

    Lovteknisk bistand

    Publisert: 18.03.2020 14:11
  • Svar på spørsmål 39 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 16.03.2020

    Fordeling av økt rammetilskudd til fylkene

    Publisert: 18.03.2020 14:06
  • Svar på spørsmål 3 fra Finanskomiteen/SVs fraksjon av 14.03.2020
    Den økonomiske situasjonen fremover Publisert: 18.03.2020 14:03
  • Svar på spørsmål 2 fra Finanskomiteen/SVs fraksjon av 14.03.2020
    Redusere lav mva.-sats Publisert: 18.03.2020 14:03
  • Svar på spørsmål 1 fra Finanskomiteen/SVs fraksjon av 14.03.2020
    Suspensjon av inntektsgrenser i Lånekassen Publisert: 18.03.2020 14:03
  • Svar på spørsmål 2 fra Finanskomiteen/SPs fraksjon av 14.03.2020
    Redusere lav mva.-sats Publisert: 18.03.2020 14:03
  • Svar på spørsmål 3 fra Finanskomiteen/SPs fraksjon av 14.03.2020
    Den økonomiske situasjonen fremover Publisert: 18.03.2020 14:03
  • Svar på spørsmål 2 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 14.03.2020
    Redusere lav mva.-sats Publisert: 18.03.2020 14:03
  • Svar på spørsmål 1 fra Finanskomiteen/SPs fraksjon av 14.03.2020
    Suspensjon av inntektsgrenser i Lånekassen Publisert: 18.03.2020 14:03
  • Svar på spørsmål 1 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 14.03.2020
    Mva.-fritak for kunst og kultur Publisert: 18.03.2020 14:03
  • Svar på spørsmål 24 fra Finanskomiteen/FRPs fraksjon av 14.03.2020
    Den økonomiske situasjonen fremover Publisert: 18.03.2020 14:03
  • Svar på spørsmål 23 fra Finanskomiteen/FRPs fraksjon av 14.03.2020
    Redusere lav mva.-sats Publisert: 18.03.2020 14:03
  • Svar på spørsmål 22 fra Finanskomiteen/FRPs fraksjon av 14.03.2020
    Suspensjon av inntektsgrenser i Lånekassen Publisert: 18.03.2020 14:03
  • Svar på spørsmål 19 fra Finanskomiteen/FRPs fraksjon av 14.03.2020
    Nødlån til båter innen turistnæringen Publisert: 18.03.2020 14:03
  • Svar på spørsmål 20 fra Finanskomiteen/FRPs fraksjon av 14.03.2020
    Betalingsutsettelse for merverdiavgift, forskuddsskatt og arbeidsgiveravgift for reiselivet Publisert: 18.03.2020 14:03
  • Svar på spørsmål 16 fra Finanskomiteen/FRPs fraksjon av 14.03.2020
    Formuesskatt og kommunene Publisert: 18.03.2020 14:03
  • Svar på spørsmål 17 fra Finanskomiteen/FRPs fraksjon av 14.03.2020
    Foreldrebetaling barnehage Publisert: 18.03.2020 14:03
  • Svar på spørsmål 18 fra Finanskomiteen/FRPs fraksjon av 14.03.2020
    Fjerne inntektsbegrensning stipend Publisert: 18.03.2020 14:03
  • Svar på spørsmål 15 fra Finanskomiteen/FRPs fraksjon av 14.03.2020
    Formuesskatt og kommunene Publisert: 18.03.2020 14:03
  • Svar på spørsmål 13 fra Finanskomiteen/FRPs fraksjon av 13.03.2020
    Kompensasjon foreldrebetaling Publisert: 18.03.2020 14:03
  • Svar på spørsmål 9 fra Finanskomiteen/FRPs fraksjon av 13.03.2020
    Utsatt formuesskatt sml. med 2016-ordningen Publisert: 18.03.2020 14:03
  • Svar på spørsmål 7 fra Finanskomiteen/FRPs fraksjon av 13.03.2020
    CO2-avgift på innenriks luftfart Publisert: 18.03.2020 14:03
  • Svar på spørsmål 8 fra Finanskomiteen/FRPs fraksjon av 13.03.2020
    Forskuddstrekk og arbeidsgiveravgift utsettelse fra 15. mars til 15. april Publisert: 18.03.2020 14:03
  • Svar på spørsmål 5 fra Finanskomiteen/FRPs fraksjon av 13.03.2020
    Ordning der skatteytere i formuesskatteposisjon slipper utbytteskatt. Publisert: 18.03.2020 14:02
    Kap 5501 post 70
    Hva koster det å innføre en ordning der skatteytere i formuesskatteposisjon slipper utbytteskatt på alt utbytte som er lavere enn utlignet formuesskatt?

    Svar:

    Ordningen kan utformes som et fradrag i skattepliktig utbytte tilsvarende betalt formuesskatt. Den enkleste utformingen vil være at all formuesskatt inngår i fradraget uavhengig av formuesgrunnlag. I så fall må man legge til grunn at skattytere med mulighet til å ta ut utbytte til utnytte dette fullt ut. Da vil samlet formuesskatt utgjøre en øvre ramme for fradraget. Samlet formuesskatt anslås til om lag 17 mrd. kroner. Dersom dette vil utgjøre fradraget i utbytteskatten og det blir fullt utnyttet, vil provenytapet utgjøre om lag 5,4 mrd. kroner påløpt og 4,3 mrd. kroner bokført i 2021. Ordningen vil altså ikke gi umiddelbar hjelp til skattytere med aksjer i bedrifter som rammes av krisen. Ikke alle i formuesskatteposisjon vil ha mulighet til å ta ut nok utbytte til at fradraget kan utnyttes, noe som vil redusere kostnaden ved et slikt tiltak. Det er også et spørsmål om fradraget skal gis i utbetalt utbytte eller skattepliktig utbytte etter oppjustering med satsen 1,44. Dersom fradraget gis etter oppjustering vil provenytapet reduseres.

    Det kan også reises spørsmål om formuesskatt på aksjer som ikke kommer til fradrag ett år, bør kunne fremføres til fradrag i utbytte senere år. Hvis det ikke gis adgang til fremføring av fradraget, vil det gi insentiver til å ta ut utbytte slik at fradraget utnyttes. Forslaget vil dermed virke ulikt mellom personer som kan påvirke utbytteutbetaling, og personer som ikke kan det. Ordningen vil i praksis trolig være særlig gunstig for eiere av ikke-børsnoterte aksjer fordi det trolig er flere ikke-børsnoterte selskaper der eierne kan påvirke utbytteutbetalingen. Eiere av selskap der det i liten grad kan betales utbytte, vil ikke kunne redusere formuesskatten på denne måten. Dette gjelder selskap i oppstartfasen eller selskap som av andre grunner har lav lønnsomhet.

    Fradrag for formuesskatt i utbytteskatten fordrer at det i tillegg til de ordinære systemene for skatt på alminnelig inntekt og formuesskatt, utvikles et eget system for beregning av fradraget for formuesskatt i utbytteskatten. Et slikt system vil delvis måtte baseres på sjablongmessige beregninger, og vil komplisere systemet.

    I tillegg vil et slikt system gi vridninger. Forslaget vil i praksis fjerne formuesskatten på en stor andel av aksjeinvesteringene, mens det fortsatt vil være formuesskatt på øvrige formuesobjekter. Dette innebærer av de vridningene som allerede ligger i formuesskatten som følge av skjev verdsetting av formuesskattegrunnlagene, blir forsterket.

    Lovteknisk bistand:

    I

    I lov av 26. mars 1999 nr.14 om skatt av formue og inntekt gjøres følgende endringer:

    § 10-11 første ledd annet punktum og nytt tredje og fjerde punktum skal lyde:

    Personlige aksjonærer gis fradrag for formuesskatt i skattepliktig utbytte etter fradrag for skjerming etter § 10-12. For personlige aksjonærer skal skattepliktig utbytte etter fradrag for skjerming etter § 10-12 og formuesskatt, oppjusteres med 1,44. Departementet kan gi forskrift om beregning av fradrag for formuesskatt.

    II

    Endringen under I trer i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret 2020

  • Svar på spørsmål 4 fra Finanskomiteen/FRPs fraksjon av 13.03.2020
    Midlertidig fritak formuesskatt Publisert: 18.03.2020 14:02
  • Svar på spørsmål 6 fra Finanskomiteen/FRPs fraksjon av 13.03.2020
    Utsatt innbetaling mva Publisert: 18.03.2020 14:02
  • Svar på spørsmål 51 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 16.03.2020
    Forskuddsskatt personlig næringsdrivende utsettelse til 15. september Publisert: 18.03.2020 14:02
  • Svar på spørsmål 50 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 16.03.2020
    Forskuddsskatt personlig næringsdrivende Publisert: 18.03.2020 14:02
  • Svar på spørsmål 3 fra Finanskomiteen/FRPs fraksjon av 13.03.2020
    Midlertidig fritak for arbeidsgiveravgiften Publisert: 18.03.2020 14:02
  • Svar på spørsmål 49 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 16.03.2020
    Virkning av å øke maksimal grense for tilbakeføring av overskudd Publisert: 18.03.2020 14:02
  • Svar på spørsmål 47 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 16.03.2020
    Lånegarantier for norske banker Publisert: 18.03.2020 14:02
  • Svar på spørsmål 48 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 16.03.2020
    Likviditetstilførsel ved tilbakeføring av underskudd Publisert: 18.03.2020 14:02
  • Svar på spørsmål 43 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 16.03.2020
    Proveny ved å utsette arbeidsgiveravgift for de med lav mva.-sats Publisert: 18.03.2020 14:02
  • Svar på spørsmål 45 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 16.03.2020
    Private småflyplasser og flypassasjeravgift Publisert: 18.03.2020 14:02
  • Svar på spørsmål 46 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 16.03.2020
    Lånegarantier overfor norsk næringsliv Publisert: 18.03.2020 14:02
  • « < 1 2 3 4 5 6 7 8 > »