Spørsmål knyttet til korona-tiltak

Søk i spørsmål og svar

Begrens listen på kategori
Begrens listen på parti
Sortering



Oversikt over alle spørsmål

  • Svar på spørsmål 38 fra Finanskomiteen/FRPs fraksjon av 27.03.2020
    CO2-avgift på naturgass og LPG til bruk i industrien Publisert: 06.04.2020 08:58
  • Svar på spørsmål 53 fra Finanskomiteen/SPs fraksjon av 04.04.2020
    Midlertidig tilskuddsordning for foretak med stort omsetningsfall Publisert: 06.04.2020 08:55
  • Svar på spørsmål 14 fra Finanskomiteen/Rødts fraksjon av 04.04.2020
    Midlertidig tilskuddsordning for foretak med stort omsetningsfall Publisert: 06.04.2020 08:55
  • Svar på spørsmål 78 fra Finanskomiteen/FRPs fraksjon av 03.04.2020
    Midlertidig tilskuddsordning for foretak med stort omsetningsfall Publisert: 06.04.2020 08:55
  • Svar på spørsmål 83 fra Finanskomiteen/FRPs fraksjon av 04.04.2020
    Midlertidig tilskuddsordning for foretak med stort omsetningsfall Publisert: 06.04.2020 08:55
  • Svar på spørsmål 143 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 04.04.2020
    Midlertidig tilskuddsordning for foretak med stort omsetningsfall Publisert: 06.04.2020 08:55
  • Svar på spørsmål 131 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 04.04.2020
    Midlertidig tilskuddsordning for foretak med stort omsetningsfall Publisert: 06.04.2020 08:55
  • Svar på spørsmål 129 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 04.04.2020
    Midlertidig tilskuddsordning for foretak med stort omsetningsfall Publisert: 06.04.2020 08:55
  • Svar på spørsmål 111 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 04.04.2020
    Midlertidig tilskuddsordning for foretak med stort omsetningsfall Publisert: 06.04.2020 08:55
  • Svar på spørsmål 119 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 04.04.2020
    Midlertidig tilskuddsordning for foretak med stort omsetningsfall Publisert: 06.04.2020 08:55
  • Svar på spørsmål 112 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 04.04.2020
    Midlertidig tilskuddsordning for foretak med stort omsetningsfall Publisert: 06.04.2020 08:55
  • Svar på spørsmål 109 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 04.04.2020
    Midlertidig tilskuddsordning for foretak med stort omsetningsfall Publisert: 06.04.2020 08:55
  • Svar på spørsmål 110 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 04.04.2020
    Midlertidig tilskuddsordning for foretak med stort omsetningsfall Publisert: 06.04.2020 08:55
  • Svar på spørsmål 105 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 04.04.2020
    Midlertidig tilskuddsordning for foretak med stort omsetningsfall Publisert: 06.04.2020 08:55
  • Svar på spørsmål 107 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 04.04.2020
    Midlertidig tilskuddsordning for foretak med stort omsetningsfall Publisert: 06.04.2020 08:55
  • Svar på spørsmål 106 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 04.04.2020
    Midlertidig tilskuddsordning for foretak med stort omsetningsfall Publisert: 06.04.2020 08:55
  • Svar på spørsmål 104 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 04.04.2020
    Midlertidig tilskuddsordning for foretak med stort omsetningsfall Publisert: 06.04.2020 08:55
  • Svar på spørsmål 103 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 04.04.2020
    Midlertidig tilskuddsordning for foretak med stort omsetningsfall Publisert: 06.04.2020 08:55
  • Svar på spørsmål 102 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 04.04.2020
    Midlertidig tilskuddsordning for foretak med stort omsetningsfall Publisert: 06.04.2020 08:55
  • Svar på spørsmål 10 fra Finanskomiteen/MDGs fraksjon av 04.04.2020

    Midlertidig tilskuddsordning for foretak med stort omsetningsfall

    Publisert: 06.04.2020 08:55
  • Svar på spørsmål 151 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 04.04.2020

    Midlertidig tilskuddsordning for foretak med stort omsetningsfall

    Publisert: 06.04.2020 08:55
  • Svar på spørsmål 108 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 04.04.2020
    Utbyttebegrensninger og inntektsforskjeller Publisert: 05.04.2020 21:51
  • Svar på spørsmål 51 fra Finanskomiteen/SVs fraksjon av 04.04.2020
    Midlertidig tilskuddsordning for foretak med stort omsetningsfall Publisert: 05.04.2020 21:50
  • Svar på spørsmål 126 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 04.04.2020
    Midlertidig tilskuddsordning for foretak med stort omsetningsfall Publisert: 05.04.2020 21:50
  • Svar på spørsmål 53 fra Finanskomiteen/SVs fraksjon av 04.04.2020
    Provenyeffekter Publisert: 05.04.2020 21:47
  • Svar på spørsmål 50 fra Finanskomiteen/SVs fraksjon av 04.04.2020
    Husleie Publisert: 05.04.2020 21:47
  • Svar på spørsmål 52 fra Finanskomiteen/SVs fraksjon av 04.04.2020
    Provenyeffekter Publisert: 05.04.2020 21:47
  • Svar på spørsmål 60 fra Finanskomiteen/SPs fraksjon av 04.04.2020
    Spørsmål om gitte kostnader for aviser vil inngå i beregningsgrunnlaget i kompensasjonsordningen Publisert: 05.04.2020 21:47
  • Svar på spørsmål 58 fra Finanskomiteen/SPs fraksjon av 04.04.2020
    kultur og skatteplikt Publisert: 05.04.2020 21:47
  • Svar på spørsmål 59 fra Finanskomiteen/SPs fraksjon av 04.04.2020
    Om spesifikke kostnadstyper for radiokanaler vil inngå i beregningsgrunnlaget i kompensasjonsordningen Publisert: 05.04.2020 21:47
  • Svar på spørsmål 55 fra Finanskomiteen/SPs fraksjon av 04.04.2020
    Egenandel og minsteutbetaling Publisert: 05.04.2020 21:47
  • Svar på spørsmål 56 fra Finanskomiteen/SPs fraksjon av 04.04.2020
    Behandling av ulike organisasjonsformer og mulighet for å anse avdeling som enhet Publisert: 05.04.2020 21:47
  • Svar på spørsmål 54 fra Finanskomiteen/SPs fraksjon av 04.04.2020
    Økonomiske vanskeligheter Publisert: 05.04.2020 21:47
  • Svar på spørsmål 52 fra Finanskomiteen/SPs fraksjon av 04.04.2020
    Sesongbedrifter - om alternativ modell Publisert: 05.04.2020 21:47
    Vi har et forslag og noen spørsmål knyttet til kompensasjonsordningen.
    Kompensasjonsmodellen slik den er utformet tar ikke i tilstrekkelig grad høyde for sesongbedrifter som har en stor del av sin årsomsetning i perioden der virksomheten ble nedstengt eller kundegrunnlaget ble borte.

    Et alternativ er at disse bedriftene kunne velge en alternativ modell, som er justert for å ivareta bedrifter med store sesongvariasjoner. Den alternative modellen kan inkludere en justeringsfaktor slik som vist i rødt under.
    Dette vil i så fall være en mulighet bedriftene velger selv, avgrenset av at de kvalifiserer gjennom en terskelverdi, for eksempel at den ordinære omsetning i den måneden man søker om kompensasjon må være minst 50 % høyere enn i en gjennomsnittsmåned.


    Tilskudd=(Omsetning (aktuell måned))/(Omsetning (gjennomsnittsmåned))*omsetningsfall i %*(uunng.faste kostnadder-egenandel)*justeringsfaktor


    Spørsmål:
    Hva er finansdepartementets vurdering av vårt forslag til justering av modellen, med introduksjon av en slik «sesongvariasjonsfaktor»?
    Hvor mange virksomheter vil det være snakk om i en måned som mars som har en omsetning som er hhv. 30, 50 og 75 % høyere enn i en gjennomsnittsmåned?

    For de fleste bedrifter vil sesongvariasjoner etter Finansdepartementets vurdering ivaretas ved den modellen som er beskrevet i Prop. 70 LS (2019?2020). Omsetningsfallet i prosent skal fastsettes ved at omsetningen i måneden der bedriften er påvirket av virusutbruddet, måles mot en normal og sammenlignbar periode. Departementet vil vurdere nærmere hvordan omsetning for en sammenlignbar periode skal fastsettes, men det er nærliggende å måle omsetningen i mars 2020 mot omsetningen i mars 2019.

    For selskaper som har store deler av inntekten sin konsentrert til perioden med virusutbrudd, men kostnader gjennom hele året, vil modellen kompensasjonsordningen er bygget på, kunne slå ut skjevt. Modellen er utformet med sikte på å treffe bredt med stor grad av automatisering, for å få den raskt i gang. Det gjør samtidig at den ikke treffer alle bedrifter like godt.

    En løsning der bedriftene selv kan velge mellom ulike metoder for fastsettelse av omsetningsfallet er vanskelig å kontrollere automatisk fordi historiske registerdata ikke er så finmasket, og det krever trolig en omfattende manuell vurdering for å unngå misbruk. Det øker risikoen for gjennomføring og vil trolig forsinke ordningen. I tillegg er det trolig heller ikke i tråd med EØS artikkel 61 (2) b om statsstøtte.

    Modellen som skisseres i spørsmålsstillingen, innebærer i prinsippet at det gis kompensasjon for faste kostnader som påløper utover de månedene ordningen gjelder for. En virksomhet som har all omsetning i mars og 100 pst. omsetningssvikt i år, vil da få oppjustert tilskuddet med 1 100 pst. (oppskaleringsfaktor på 12), og sånn sett fått en sjablongmessig kompensasjon for hele årets faste, uunngåelige kostnader, selv om disse ennå ikke har påløpt og ikke lar seg dokumentere.

    Departementet påpeker at modellen foreslått av regjeringen vil gi «for lav» kompensasjon for noen og «for høy» for andre, avhengig av hvordan inntekter er fordelt utover året. Etter logikken som ligger bak den alternative modellen som fremmes i spørsmålsstillingen, så burde støtten både justeres ned for de som har normalt lave inntekter i mars og justeres opp for de som normalt har høye inntekter i mars, sammenlignet med resten av året. Dersom modellen raffineres med en mekanisme for å fordele kostnader etter sesongvariasjoner i omsetning, vil det kunne være EØS-rettslig problematisk om dette bare skal gjelde de som kommer positivt ut av den alternative beregningsmetoden. Departementet har ikke hatt anledning til en full utreding av muligheten for å ivareta sesongbedrifter innenfor ordningen, men det er særlig viktig å sikre at valgene vi tar er i tråd med EØS artikkel 61 (2) b. Dernest vil det være nødvendig å kunne finne en objektiv og automatisert måte å inkludere en sesongmessig justeringsfaktor for de faste kostnadene. Å gå videre med dette kan utgjøre en vesentlig risiko for gjennomføringen. Det kan også tenkes at slike bedrifter heller bør komme under egne ordninger, fremfor at kompensasjonsordningen gjøres mer komplisert for å imøtekomme særskilte behov.

    Departementet har ikke data som kan gi grunnlag for å svare på hvor mange virksomheter som har høyere omsetning i mars enn i en normal måned.

    Departementet vil i forskrift gi nærmere bestemmelser om hvordan omsetning og omsetningsfall skal fastsettes.

  • Svar på spørsmål 18 fra Finanskomiteen/Rødts fraksjon av 04.04.2020
    Husleie - svensk modell Publisert: 05.04.2020 21:47
  • Svar på spørsmål 16 fra Finanskomiteen/Rødts fraksjon av 04.04.2020
    Husleie Publisert: 05.04.2020 21:47
  • Svar på spørsmål 17 fra Finanskomiteen/Rødts fraksjon av 04.04.2020
    husleie Publisert: 05.04.2020 21:47
  • Svar på spørsmål 13 fra Finanskomiteen/Rødts fraksjon av 04.04.2020
    Statistikk over husleie Publisert: 05.04.2020 21:47
  • Svar på spørsmål 15 fra Finanskomiteen/Rødts fraksjon av 04.04.2020
    Husleie Publisert: 05.04.2020 21:47
  • Svar på spørsmål 82 fra Finanskomiteen/FRPs fraksjon av 03.04.2020
    Provenyeffekter Publisert: 05.04.2020 21:47
  • Svar på spørsmål 81 fra Finanskomiteen/FRPs fraksjon av 03.04.2020
    Provenyeffekter Publisert: 05.04.2020 21:47
  • Svar på spørsmål 80 fra Finanskomiteen/FRPs fraksjon av 03.04.2020
    Vedlikeholdskostnader for alpinanlegg i kompensasjonsordningen Publisert: 05.04.2020 21:47
  • Svar på spørsmål 150 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 04.04.2020
    Uunngåelige lønnskostnader Publisert: 05.04.2020 21:47
  • Svar på spørsmål 149 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 04.04.2020
    Nødvendige lønnsutgifter i nedstengte virksomheter Publisert: 05.04.2020 21:47
  • Svar på spørsmål 145 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 04.04.2020
    Vurdering av hvordan nedskalering av leiekostnader vil gi insentiv til lavere leie Publisert: 05.04.2020 21:47
  • Svar på spørsmål 146 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 04.04.2020
    Vurdering av risiko for at husleie til nærstående ikke er på armlengdes vilkår Publisert: 05.04.2020 21:47
  • Svar på spørsmål 142 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 04.04.2020
    Statlige, fylkeskommunale og kommunale selskaper Publisert: 05.04.2020 21:47
  • Svar på spørsmål 144 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 04.04.2020
    Sesongvariasjoner Publisert: 05.04.2020 21:47
  • Svar på spørsmål 140 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 04.04.2020
    Beløpsgrense for konsern Publisert: 05.04.2020 21:47
  • Svar på spørsmål 141 fra Finanskomiteen/APs fraksjon av 04.04.2020
    Om ideelle virksomheter/stiftelser kan benytte ordningen Publisert: 05.04.2020 21:47
  • 1 2 3 4 5 6 7 8 > »